Branschfakta

Nedan finns en sammanfattning av 2019-års statistik för nedladdning. Branschens statistik sammanställs av SCB och presenteras årligen av SCR Svensk Camping i vår branschrapport, samt finns tillgänglig hos SCB och Tillväxtverket.

Campingplatserna är motorn för sommarturism på de flesta av Sveriges destinationer och en betydande faktor i svensk besöksnäring. 2019 slog branschen återigen ett övernattningsrekord, med totalt 16 747 364 gästnätter, en ökning med cirka 4 procent jämfört med 2018. De internationella gästnätterna ökade med 7,5 procent. Totalt beräknas den svenska campingturismen omsätta cirka 7 miljarder SEK.

Under semestermånaderna juni till augusti är mer än 40 procent av Sveriges alla kommersiella övernattningar på en campingplats. I vissa län uppgår marknadsandelen till mer än 70 procent. När det gäller gäster från de viktiga utlandsmarknaderna, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland bor 55 procent på en campingplats när de besöker Sverige under sommarmånaderna.

Ladda ner filer

Filtyp Namn Förhandsvisa Ladda ner
pdf Fakta om svensk camping 2020.pdf Visa 5,82 MB
xlsx Gästnätter per län 2019.xlsx Visa 0,03 MB

Gästnätter 2017 - 2019

Antalet gästnätter på svenska campingplatser fortsatte att öka under 2019 till nära 17 miljoner, en ökning med cirka 4 procent jämfört med 2018.

Gästnätter förändring 2010–2019

De senaste 10 åren har det totala antalet gästnätter på Sveriges campingplatser ökat med mer än 2 miljoner.

Länen med flest gästnätter på campingplats

Västra Götalands län, Kalmar län och Hallands län är det tre svenska regioner med flest gästnätter på camping.

Marknader

De fem största marknaderna är Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna och Danmark.

Gästnätter i juli

Gästnätter på Sveriges campingplatser i juli i förhållande till andra kommersiella boendealternativ.

Boendeformer

Boendeformer

Fördelningen mellan de olika boendeformerna 2019. Husvagnsboendet står för en klar majoritet med 67 procent.

Ladda ner filer

Filtyp Namn Förhandsvisa Ladda ner
pdf Framtidens Utomhusupplevelser.pdf Visa 3,1 MB
pdf Outdoor experience of the future 2013.pdf Visa 3,02 MB