Alla nyheter
Publicerad 2023-03-17

SCR ökar marknadsföringen av svensk camping i Tyskland

SCR ökar marknadsföringen i Tyskland genom att fördjupa samarbetet med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har ADAC Camping en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden. Målet är att få fler tyska turister att besöka Sverige och att boka boende på svenska campingplatser.

Samarbetet mellan ADAC Camping och SCR inleddes 2022 och utökas nu till att omfatta boende på mer än 150 svenska SCR-anslutna campingplatser. ADAC Campings webbplats för campingmarknaden, PiNCAMP, är störst i Tyskland på information, inspiration och bokning av boende på campingplats. Totalt ingår cirka 30 000 campingtomter och 2 500 stugor i det utbud som från och med mars månad blir bokningsbart på den tyska marknaden. Samarbetet innebär att SCR blir den största skandinaviska campingaktören på den tyska marknaden.

-Intresset för Skandinavien växer kraftigt. Det märker vi också på PiNCAMP, inte minst tack vare marknadsföringssamarbetet med SCR har webbesöken på svenska campingplatser nästan fyrdubblats, och bokningarna har redan ökat med 50 procent. Genom att utöka samarbetet hoppas vi på ytterligare ett lyft för Sverige som campingdestination, säger Uwe Frers, VD för ADAC Camping.

En stark position på den tyska marknaden är viktig för campingbranschen och för sommarturismen i Sverige. Under semesterperioden juni till augusti är hälften av alla tyska turistövernattningar i Sverige på en campingplats (49,7 procent, 2022). Semesterperioden i Tyskland ligger också något senare än i Sverige vilket är en viktig komponent för att kunna öka beläggningen i augusti och september.

-ADAC Campings marknadsplats kompletterar vår egen försäljningskanal, Camping.se, med ytterligare räckvidd på den tyska marknaden. Med deras starka marknadsposition når vi ännu fler tyska gäster och jag är säker på att vi kommer se resultat av detta i Sverige redan 2023, säger Martin Juhos, marknadschef SCR.

Satsningen är också ett viktigt steg i branschens fortsatta digitalisering och internationalisering. På PiNCAMP finns mer än 12 000 europeiska campingplatser och varje år använder mer än 6 miljoner tyska turister PiNCAMP i semesterplaneringen. Camping.se är Sveriges största webbplats för campingboende och här har svenska och internationella gäster kunnat boka sitt boende online sedan 2006. PiNCAMP är en integrerad kanal i SCR:s marknadsföringshub som baseras på teknik från Visit Group.

Pressbilder
Ladda ner pressbilder i vår bildbank


För mer information kontakta gärna
Martin Juhos, marknadschef SCR, martin.juhos@scr.se, +46 703-98 64 48
Laura Rifa, Account Manager for Sweden, ADAC, laura.rifa@adac-camping.de, +49 (0) 30 403 6431 44

Om SCR
SCR hjälper svenska och internationella turister att hitta och boka de bästa semesterupplevelserna på Sveriges campingplatser. Vi samlar mer än 300 campingplatser, deras ledare och medarbetare i ett gemensamt branschnätverk för att möjliggöra erfarenhetsutbyte, påverka omvärlden och driva gemensam branschutveckling med målet att skapa Europas bästa destination för vår målgrupp. På uppdrag av våra medlemsföretag erbjuder vi vår bransch och deras destinationer tjänster inom marknadsföring och försäljning i Sverige och Europa. SCR driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för campingsemestern samt är svensk partner för Camping Key Europe, som är ett digitalt förmåns- och incheckningskort som används av mer än 800 000 turister i Europa.