Alla nyheter
Publicerad 2020-05-18 | 16.09

Årets branschrapport sammanfattar ett 2019 som blev ett rekordår för svensk campingturism

De slutliga siffrorna från SCB/Tillväxtverket visar att 2019 blev ett nytt rekordår för svensk campingturism. Antalet gästnätter ökade med 4 procent till totalt 16,7 miljoner. De internationella övernattningarna ökade samtidigt med hela 7,5 procent. 2020 ser dock annorlunda ut för svensk besöksnäring och för Sveriges campingplatser när SCR Svensk Camping nu släpper branschrapport över 2019.

-Vi gick in i 2020 med det bästa året i branschens historia bakom oss. Svensk besöksnäring har drabbats hårt av coronakrisen och vår bransch som är Sveriges största semesterboende har inte skonats. Starten på säsongen 2020 har inte varit lik någon annan, säger Peter Jansson, tf vd SCR.

Campingplatserna är sommarturismens motor på de flesta svenska destinationer och står för en väsentlig del av svensk besöksnärings volym. Under semestermånaderna juni till augusti är mer än 40 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Totalt beräknas den svenska campingturismen omsätta cirka 7 miljarder SEK och sysselsätta mer än 10 000 personer.

Under 2019 fortsatte den internationella campingturismen i Sverige att öka. Störst ökning stod den tyska marknaden för, som ökade med hela 20 procent och passerade 1 miljon gästnätter för första gången. ­­Totalt uppgick de internationella gästnätterna till 4,2 miljoner, en ökning med 7,5 procent. Om de internationella campinggästerna uteblir kan det innebära negativa effekter på svensk turismekonomi med upp till 2 miljarder SEK.

- Våra gäster reser i egen bil, har kontroll över sitt eget boende och de vistas till stor del utomhus. Våra medlemmar fokuserar nu helt på att skapa trygga och säkra semestermiljöer som följer myndigheternas rekommendationer. Samtidigt har Sverige som resmål hamnat i fokus för svenskar och vi ser ett ökat inhemskt intresse för semester i Sverige. Det är faktorer som jag tycker talar för att vi kan få en fungerande sommarsäsong med vissa begränsningar, säger Peter Jansso­­­­n, tf vd SCR.

I korthet

  • Antalet gästnätter 2019 uppgick till 16,7 miljoner, en ökning med 4 procent.
  • Antalet internationella gästnätter 2019 uppgick till 4,2 miljoner, en ökning med 7,5 procent.
  • Under juni – augusti är 42 procent av Sveriges turistövernattningar på en campingplats.

Ladda ner hela branschrapporten om svensk camping nedan.

Ladda ner filer

Filtyp Namn Förhandsvisa Ladda ner
pdf Fakta om svensk camping 2020.pdf Visa 5,82 MB
xlsx Gästnätter per län 2019.xlsx Visa 0,03 MB

För mer information kontakta

Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping, peter.jansson@scr.se, Martin Juhos, marknads- och försäljningschef, martin.juhos@scr.se.

Peter Jansson

Peter Jansson

Tf vd

031-355 60 12

Martin Juhos

Martin Juhos

Marknads- och försäljningschef

031-355 60 08

Om SCR Svensk Camping

SCR Svensk Camping grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars utveckling genom verksamhetsstöd, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor. Camping är Sveriges största semesterboende. Våra 375 medlemmar har en boendekapactitet på 75 000 campingtomter och 9 000 stugor. SCR Svensk Camping driver marknadsplatsen Camping.se som är Sveriges största sajt för bokning av campingsemester samt Camping Key Europe, ett digitalt kundkort som ger rabatt på 3 000 campingplatser i Sverige och Europa.