Medlemmar om sitt medlemskap

Hur är det att vara medlem i SCR Svensk Camping? Här berättar några av våra medlemmar om vad de tycker är det bästa med medlemskapet.

En försäkring särskilt anpassad för branschen

SCR Svensk Camping erbjuder sina medlemmar en försäkring medett omfattande grundskydd som skyddar dig själv, dina gäster och er egendom till en mycket konkurrenskraftig premie.

Gunnar Boman, Västervik Resort, vad tycker du om SCR Svensk Campings försäkringserbjudande?

– Det fungerar klockrent. Kanske framförallt för att försäkringen är särskilt anpassad till vår branschs behov. Den har succesivt växt fram under en lång period och SCR Svensk Camping har haft täta samarbeten med försäkringsbolagen.

Vad är det du gillar?

– När en campingplats drabbas av en försäkringsskada är det ofta mindre händelser. Resultatet av en vattenläcka eller en brand i en stuga skiljer sig avsevärt från motsvarande händelse i en större byggnad. Därför är det bra att självrisken ligger på en låg nivå - så att även mindre skador går att reglera. Vi hade oturen att drabbas av några bränder på kort
tid för ett tag sedan och försäkringsbolaget var snabbt på plats och hjälpte oss.

Träffsäker marknadsföring

Många medlemmar uppskattar SCR Svensk Campings marknadsföringspaket. Räckvidden och träffsäkerheten är hög och sker genom väl inarbetade kanaler.

Lasse Sörensson, Kronocamping Saxnäs, vad tycker du om SCR Svensk Campings marknadsföringspaket?

– Det är outstanding. Vi lägger 90 procent av vår marknadsföringsbudget i analoga kanaler på katalogen Svensk Camping. Helt enkelt för att den går direkt till campare. Tidigare var vår marknadsföring som att skjuta med hagelgevär och hoppas att man skulle få en träff. Nu är den mycket mer träffsäker.

Vad är det du gillar?

– Kombinationen, och samspelet, mellan katalogen Svensk Camping och webbplatsen Camping.se är strålande. Många bläddrar i katalogen och går sedan in och bokar på webben. Vi ser i vår statistik att bokningarna från Camping.se ligger på andraplats efter vår egen webbplats. Det är också lätt att administrera vår presentation både på webben och i katalogen.

Kvalitetssäkring ut mot gästerna

Klassificeringen är en värdemätare som ger gästerna möjlighet att jämföra campingplatser. Och inte minst är det ett verktyg för att positionera anläggningarna på marknaden och attrahera rätt gäster.

Mikael Wåhlund, Nordic Camping & Resort, är ert medlemskap i SCR Svensk Camping viktig för er?

– Mycket. För oss handlar det framförallt om en kvalitetssäkring ut mot gästerna. SCR Svensk Camping har vissa grundkrav som måste uppfyllas för att överhuvudtaget få vara med - gällande till exempel säkerhet. Sedan besiktigas anläggningarna och klassificeras - det är ett viktigt marknadsföringsverktyg för oss.

På vilket sätt?

- Anläggningar som har fyra stjärnor kan sinsemellan ha stora skillnader i utbud. Vissa nischar sig till exempel mot barnfamiljer och andra mot lite äldre husbilsgäster. Med hjälp av stapelsystemet kan vi kommunicera detta mot gästerna. Här är klassificeringssystemet otroligt bra. Vi vet att våra gäster både använder och uppskattar detta system.

Kontakt med myndigheter

Rådgivning och stöd till medlemmar i deras kontakt med myndigheter är en viktig del i SCR Svensk Campings arbete.

Jan-Olof Colléen, Tingsryds Resort, på vilket sätt har du haft nytta av SCR Svensk Camping?

– Vi har många gånger stångat pannan blodig mot en stelbent byråkrati. Framför allt när det gällt bygglovsfrågor. Det är nästan omöjligt som enskild företagare att föra en konstruktiv dialog med plan- och miljöavdelningar. SCR Svensk Camping
har då varit till stor hjälp. De har specialkompetens i dessa frågor och kan samtala med myndigheterna på deras språk. De har hjälpt mig att komma vidare flera gånger. Det kan vara oerhört frustrerande att fastna i byråkratin och vänta i åratal på besked.

Något aktuellt exempel?

- Ja, just nu håller vi på med ett större projekt där vi vill köpa mer mark för att bygga stugor och campingtomter. Då är SCR svensk Camping ett viktigt bollplank. Medlemskapet är helt klart värt pengarna - man får tillbaka dem flera gånger om.

Juridisk experthjälp från Visita

Medlemskapet i Visita är en extra trygghet för våra medlemmar. Via Visita kan du bland annat få juridisk experthjälp.

Carola Rydberg, Malmköpings Bad & Camping, vilken nytta har du haft av ditt medlemskap i Visita?

– Man stöter emellanåt på situationer som är svåra att hantera utan juridisk experthjälp. Det är en stor trygghet att då kunna kontakta Visita. Jag har flera gånger rådfrågat dem om personalfrågor, till exempel MBL-ärenden.

Vilka andra fördelar ser du med Visita?

– Man får kontinuerlig information om lagändringar och hur de påverkar vår bransch. Detta kan vara svårt att hålla sig uppdaterad om när man jobbar intensivt med sin egen verksamhet. Jag har också nyttjat möjligheten att delta i kurser och utbildningar. Utmärkta tillfällen att nätverka med andra från branschen.