Dubbelt upp för ökad lönsamhet

Att driva två campingplatser i samma stad, funkar det? För Johan och Jaranya Stenberg i Söderköping är det mer nödvändigt än praktiskt. Det är svårt att få lönsamhet i en liten anläggning, så de satsade på två.

Johan Stenberg var 23 år när han första gången sommarjobbade på den kommunala campingplatsen Korskullen i centrala Söderköping. Två år senare hade han både träffat sin fru Jaranya, och tagit över driften av Korskullen. Men det tog 14 år till att få köpa loss anläggningen. Under den tiden var det ständiga förhandlingar med kommunen om pengar till upprustning och förbättring.
– Det är en lång väg att gå med det kommunala. Tjänstemän byts ut, man får börja om från början, säger Johan.
Stångandet mot kommunen har blivit ett stående inslag i företagarlivet, men mer om det senare.

När Johan och Jaranya hade drivit Korskullen med tillhörande kafé i två år, hörde Johan talas om att statliga Göta kanalbolaget hade rustat upp några hus kring den gamla skeppsdockan en bit inåt landet. Bolaget hade tänkt driva ett litet vandrarhem där, men Johan föreslog en hel campingplats för den nytillträdde kanalbolagsdirektören. Han nappade, och 2000 öppnade Skeppsdockans Camping & Vandrarhem med kapacitet för 28 fordon. I dag har kapaciteten ökat till 120. Skeppsdockan och Korskullen blir tillsammans en medelstor campinganläggning, men med två uppsättningar av allt.
– Rent krasst vore det skönast att ha en större anläggning på en plats. Vi behöver dubbelt av receptionspersonal, och av alla redskap. Den enda nyttan är att vi gör större inköp så att vi kan få bättre priser. Egentligen är det två för små anläggningar, men tydligen fungerar det ändå. Vi har ju hållit på i nästan 25 år nu.

Vandrarhemmet vid Skeppsdockan hade Göta kanalbolaget tänkt driva i egen regi från 2000. Johan Stenberg föreslog en campingplats intill, och driver nu alltihop.

Samma målgrupp

Johan säger också att det i viss mån går att samutnyttja personalen. Det blir inte lika sårbart när fler personer har kunskapen som krävs för att jobba på båda ställena. Både Skeppsdockan och Korskullen har samma målgrupp: äldre par i husbil på för- och eftersäsong och barnfamiljer under toppveckorna. Dels lockar själva Söderköping, en pittoresk stad med medeltida anor och som är genomfluten av Göta kanal. Det sägs att Söderköping har den publikvänligaste slussen. Ute vid Östersjön, i den första slussen vid Mem, får de som ska slussas hjälp av personalen. I sluss två vid Tegelbruket får man öva på slussandet ifred. Men mitt i Söderköping kan publiken ibland mätas i tusental, och de njuter gott av en glass och grälande båtfolk.

Skeppsdockans campingtomter ramar in en gammal docka som används av kanalbolaget, men oftast är den torrlagd.

Gästerna på paret Stenbergs anläggningar har ofta Söderköping som bas för dagsutflykter till Kolmården, Astrid Lindgrens Värld eller S:t Anna skärgård. Sista helgen i augusti lockar Söderköpings gästabud. Det är Sveriges största medeltidsevenemang efter Medeltidsveckan på Gotland. Johan har just valts in i styrelsen för föreningen som anordnar gästabudet.
– I år ska vi också prova att ha öppet båda anläggningarna på höstlovet. Vi ser en trend att folk reser mer och mer då. Vi brukar ha höstmarknad normalt sett, och även Kolmården och Astrid Lindgrens Värld har aktiviteter. Men vi vet inte hur det blir med det i år.
Johan säger att säsongen 2020 var ”annorlunda”. När anläggningarna öppnade kom det bara avbokningar. Men efter midsommar släppte det och läget blev nästan lika bra som 2019. De utländska gästerna försvann, men ersattes av svenska. Påfallande många nybörjarcampare.

– Av de som kommer nu är det många som tidigare inte haft husvagn eller husbil. Vi märker det på att de ber om hjälp på ett annat sätt, och säger saker som ”Vi brukar åka utomlands, men det här var ju jättetrevligt”, säger Johan.
Han hoppas att dessa gäster fortsätter komma, och att de utländska kommer tillbaka. Årets bokningsläge är ljusare: I början av maj såg det enligt Johan betydligt bättre ut än ett normalår.
Vad kan då gästerna uppleva på plats? Både Korskullen och Skeppsdockan lutar sig mycket mot sina omgivningar.
– Vi har inte riktat in oss på barnklubb, pub eller trubadur och inte heller butik. Vi ligger mitt i stan med fullt av restauranger och det är 200 meter till Willys. Det kan vi aldrig konkurrera med, säger Johan.

Cykeluthyrning

Däremot anordnar han och Jaranya sedan många år allsång tre till fem gånger per sommar vid väderkvarnen på Korskullen. När det inte är pandemi, förstås. När det är fint väder kan det komma 200 personer. Både Korskullen och Skeppsdockan hyr ut cyklar. Det är populärt bland gästerna att cykla längs Göta kanal. Under årens lopp har paret Stenberg provat – och ratat – andra fordon som trampbåt, EU-moppar och kanoter.
I stället för att utöka lekparken vid Korskullen har paret Stenberg anlagt Barnens Trädgård tillsammans med S:ta Ragnhilds trädgårdsförening. Där kan barnen lära sig mer om odling: känna, smaka och lukta på kryddor och örter. De kan hämta hacka och hink och hjälpa till att hacka bort ogräs, och där finns ett minikök och en miniatyrversion av Göta kanal – ”Barnkanalen”.

Johan Stenberg började med cykeluthyrning i liten skala 1998. Nu kan gästerna hyra 40 fina cyklar, med hjälm såklart.

Ställplats på skolgård

Johan har också tyckt att det behövs en minigolf­bana i Söderköping. Då ytan på Korskullens Camping är begränsad har han hittat ett mysigt ställe precis bredvid, och försökt att få hyra mark av kommunen.
– Där stupar det än så länge på att den enda taxa för uthyrning som kommunen hävdar är tillämplig är torghandelstaxan. Det blir helt orimligt för en minigolfbana.
Det har mellan varven varit svårt för Johan att få med kommunen på noterna. Redan som ung arrendator fick han kämpa för att få medel till upprustning och utveckling av Korskullen.
– Just nu säger de samstämmigt från kommunen att ”besöksnäring och turism är det viktigaste vi har”. Men det är svårt att se i praktiken.
Johan har förutom sina vanliga anläggningar drivit en ställplats på en skolgård, ett år i taget. I fjol skulle skolan renoveras och kommunen gjorde i ordning en annan plats som Johan tycker blev bra.
– I år har jag fortfarande, andra veckan i maj, inte fått besked om vi kan öppna i år.

25:e säsongen

Johan suckar och säger att han måste få kommunpolitikerna och tjänstemännen att förstå campingbranschen.
– Jag har tagit fram siffror, både rent allmänt och för vårt företag speciellt, och visat upp. Jag ser det som en av mina uppgifter, en del av jobbet, att förklara för kommunen hur bra det skulle kunna vara.
Men när de inte tampas med kommunen, så trivs Johan och Jaranya förträffligt med att driva sina campingplatser.
– Vi kör 25:e säsongen i egen regi och tycker fortfarande att det är kul – att vi har kunnat prova, utöka, utveckla och att det har gått bra. Vi brinner för service till gästerna. Den dagen vi inte har roligt längre, då ska vi göra något annat. För om man inte har roligt så blir det inte bra.

De elva stugorna på Korskullen ligger mitt i Söderköping, bara några hundra meter från restauranglivet i centrum.

Korskullens café ligger i Dr Lagbergs lusthus från 1832 alldeles intill väderkvarnen på kullen. Där serveras både våfflor och frukost.

Att gästerna gillar Johan och Jaranya Stenbergs anläggningar råder det ingen tvekan om. Båda anläggningarna har höga betyg på TripAdvisor och nyligen fick Korskullens Camping utmärkelsen Travellers’ Choice 2021 av TripAdvisor.

Om Söderköpings Camping & Vandrarhem

Består av två sommar­öppna anläggningar: Korskullens Camping, Café & Stugor i centrala Söderköping och Skeppsdockans Camping & Vandrarhem vid Göta kanal två kilometer väster om centrum. Stugorna är öppna året runt, och campingtomterna vid Korskullen funkar som obemannad ställplats.

  • Antal tomter: Korskullen 35, Skeppsdockan 120.
  • Antal stugor: Korskullen 11. Skeppsdockan har vandrarhem med sju rum, samt en turistlägenhet.
  • Service och aktiviteter: Korskullen: Kafé med frukostservering och barnens trädgård. Både Korskullen och Skeppsdockan har servicehus och kök samt lekplats och cykeluthyrning.
  • Stjärnor i klassificeringen: 3, gäller båda.
  • Gästnätter år 2020: 28 542.
  • Gästerna kommer normalt från: Sverige, Tyskland, Nederländerna, Norge.
  • Anställda: 3 helårsanställda, 12 personer under sommaren.
  • Omsättning: 4,8 miljoner kronor år 2020.

Detta platsreportage publicerades i tidningen SVEA 2 2021.

Text: Linda Swartz. Foto: Peter Holgersson.