Tror på kvalitet och personlig service

Åsa Nilsson, Sikfors, har jobbat med camping i närmare sjutton år. Nyligen utsågs hon till Årets Campingföretagare. Nu ger hon sig sjutton på att få campingplatsen i hembyn att utvecklas.

– Det här är Sveriges vackrast belägna campingplats. Här ska byggas strandtomter för husbilar, säger hon. 

Anläggningen har nyligen fått en ny, stark ägare, Sågenergi i Sikfors. Åsa Nilsson har rekryterats som verksamhetschef. Campingplatsen ska fördubblas i storlek med 85 nya tomter till 150 totalt. De exklusivaste byggs på strandkanten till den brusande Piteälven. Där ska den växande skaran husbilsägare få plats.

Åsa Nilsson är full av entusiasm. Skall man hälsa på hos henne så är det ”hemma på campingen” i byn med 180 invånare där hon är född och uppvuxen. Byandan är stark, och turismen är förknippad med Sikfors festplats sedan 1950-talet.

Efter 1970 gick den gamla festplatsen i träda. Törnrosasömnen varade i 15 år innan kraftverkspengar från den strida Sikforsen väckte nytt liv i platsen. Rallarna behövde hotell, restaurang, konferenslokal och husvagnsplatser. Anläggningen byggdes upp på festplatsen 1986.

Åsa hamnade i turistbranschen tio år senare när byföreningen beslutade sig för att starta Äventyrstorpet för att utveckla attraktionerna i byn. När byn gick in för att driva campingplatsen 1998 blev Åsa ansvarig för verksamheten. 2003 tog hon över driften i egen regi i fem år, tills anläggningens dåvarande ägare sålde till en privat intressent. Då övergick Åsa till att jobba för SCR Svensk Camping som campingkonsulent i norra delen av Sverige.

Sikforsen har drygt 14 meters fallhöjd och här finns ett laxfiske för att underlätta laxvandringen förbi kraftstationen. Forsen levererar elkraft, men byn står för utvecklingskraften.

Samlingskåtan med ”Sveriges största oljemålning”.

Carola Holmström i restaurangen som fungerar både som leverantör av skolmaten till friskolan i byn med 65 elever och som lunchrestaurang i området och som restaurang för gästerna.

"På 60-talet var Sikfors mera känt än Pite Havsbad. Till midsommarfesten brukade 30 000 besökare komma, de flesta med tält. Artisteliten kom med Alice Babs, Tumba, Lill-Babs, Siv Malmqvist, Hep Stars och Agneta Fältskog", berättar Åsa.

Genom den här dörren kommer gästerna för att checka in till en av Sveriges vackraste campingplatser med den personliga servicen.

Årets Campingföretagare 2014 Åsa Nilsson vid kanten till poolen som på sommaren är en populär attraktion.

Åsa fick i april i år priset som Årets Campingföretagare av SCR Svensk Camping för ett ”enastående engagemang för hela campingbranschen och för den region där hon är verksam”.

Det passar ju onekligen bra att anläggningens nya ägare har fått en verksamhetschef med prisad utvecklingskraft.

– Jag blev så glad och överraskad över utmärkelsen. Det betyder att jag är sedd och får uppskattning för det engagemang jag lägger ned, säger hon.

Målgruppen är 55+

Åsas framgångsrecept är hög kvalitet och personlig service.

– Gästen ska alltid vara sedd och uppmärksammad. Det personliga bemötandet är grundläggande. Du måste alltid vara beredd att svara på frågor och lösa problem. Min telefon är på dygnet runt. Jag kan alltid ge ett svar, men på anläggningens villkor, säger Åsa.

I de nya ägarnas investeringsplaner finns upprustning av restaurangen, en uteservering, bastun och poolen. Dessutom ska samlingskåtan med ”Sveriges största oljemålning” rustas upp.

Geografisk marknad är regionen och campinggäster från Nordnorge, en trogen grupp i Piteåturismen. Även konferensgäster och biltestare finns i underlaget.

– Alla är välkomna hit, men vår målgrupp är gäster i ålder 55+. Det är en växande grupp som sätter värde på kvalitet och god service, säger Åsa Nilsson.

Marknadsföringen sker ofta genom sociala nätverk och mun-till-mun-metoden.

– Nöjda gäster kommer gärna tillbaka och drar med sig vänner och bekanta. Därför är den personliga servicen så viktig, säger Åsa.

Facebook en viktig kanal

För att locka nya gäster använder hon först och främst SCR Svensk Campings campingkatalog. Den är grunden. En egen hemsida och en Facebookgrupp följer upp marknadsföringen. Wifi är självklart.

– Så fort man checkat in ser vännerna det på Facebook. Det drar hit fler gäster som vill umgås. Facebook är en billig men viktig kanal, säger Åsa.

Fakta: Sikfors Konferens och Fritidsby

  • Omsättning: 3 miljoner kronor (budget 2014)
  • Antal anställda: 7
  • Antal gästnätter: 10 000 (mål 2014)
  • Antal gästplatser: 65 campingtomter, 14 hotellrum, 10 campingstugor
  • Ägare: Sågenergi i Sikfors AB
  • Verksamhetschef: Åsa Nilsson
  • Faciliteter: Restaurang, konferens 25 platser, bastu med relaxavdelning, uppvärmd pool, kåta för aktiviteter.