Så blev lågsäsongen högsäsong

Så blev lågsäsongen högsäsong Orsa Grönklitt har satsat på att vara bland de bästa i Sverige på längdskidåkning. En satsning som lett till att lågsäsongsveckorna i januari nu klassas som högsäsong. Längdskidåkningen har blivit extremt trendig och ökat med 20 procent per år de senaste två åren.

– Längdåkning ökar enormt. Det har skett en stor förändring om vi tittar tio, femton år tillbaka. Då förknippade man längdåkaren med frisksportaren som åt havregrynsgröt, idag har längdåkningen blivit hipp och stigit in på Stureplan, säger Mark Baljeu, VD för Grönklittsgruppen.
– Vi ser det genom ökningen i försäljningen av våra spårkort. Den har varit 20 procent de två senaste åren. Ökningen av besökare på grund av längdåkningen ligger under hela säsongen och redan nu är exempelvis januariveckorna i stort sett fullbokade, fortsätter han.

Att satsa på längdskidåkning är också ett sätt att ha ett bra kombinationserbjudande.
– Alla vill inte åka längdskidor och alla vill inte åka utför. Genom vår kombination når vi båda inriktningarna.
Grönklittsgruppen står på två ben i Orsa. Det ena är vinteranläggningen Grönklitt med campingplats, stugor, rovdjurs­park och skidanläggning. Det andra är sommarverksamheten på Orsa Camping med bland annat badland, sandstrand vid Orsasjön och bowlinghall. Båda anläggningarna är öppna året runt, men beläggningen är koncentrerad till vinter respektive sommar. Av Grönklittsgruppens totala omsättning på 220 miljoner kronor står Orsa Grönklitt för nästan 70 miljoner och Orsa Camping för 23 miljoner kronor.

Snökanoner

Grönklitt har varit bland de bästa i Sverige på längdskidåkning i många år. Man har varit känd för att vara duktig på att köra upp och underhålla spåren. De har dessutom passat bra för träning inför långlopp som Vasaloppet. När den större satsningen startade för två år sedan etablerades ett längdcentrum på Grönklitts skidstadion. Där kan besökare köpa eller hyra utrustning, få lektioner i olika åktekniker och valla­service. Samtidigt började spåren ägnas extra mycket omsorg och en investering i fler snökanoner och bättre skyltning gjordes.
– Allt det här har vi ju gjort tidigare, men inte så fokuserat. Vi har fått draghjälp av att det är trendigt, då följer den stora massan med, säger Mark Baljeu.

Mark Baljeu, VD för Grönklittsgruppen, tror att barnfamiljer är den viktigaste målgruppen för att lyckas bygga långsiktiga relationer.

Åtta tusen holländare

Grönklittsgruppens verksamhet i Orsa skiljer sig åt under de olika årstiderna. På sommaren är det bland annat cykling, vandring och bad som lockar turister.
– På sommaren är vi väldigt starka på den utländska marknaden, framförallt den holländska, berättar Mark Baljeu.
Enligt Mark Baljeu beror detta till viss del på bokningsrutiner. På kontinenten bokar man fortfarande flest resor genom resebyråer och både Grönklitt och Orsa Camping har förmånen att finnas med i flera resebyråers rutter och paketresor.
– Vi hade runt åtta tusen holländare här under semesterveckorna i somras. Det går inte in så många fler, skrattar han.
På sommaren är det Orsa Camping som har flest besökare. Campingplatsen är en av de största i Sverige med drygt 800 tomter och 72 stugor. Mycket draghjälp har orten fått genom inspelningarna av TV-programmen Wild Kids och Moreaus med mera.
– Dessutom har vi allsång med Kalle Moreaus här på sommaren, berättar Mark Baljeu.

Barnen i centrum

Nu har Grönklitt precis slagit upp portarna för årets skidsäsong och flera nya satsningar har tagits i bruk. Barnfamiljerna, som är den viktigaste målgruppen, har fått ombyggda ytor framförallt kring barnbacken. Tanken är att barnområdet ska bli riktigt bra som insteg för de små.
– Vi vill att barnen ska lära sig åka skidor här. När de blir äldre åker de vidare till orter som har häftigare backar, men sedan vill vi att de ska komma tillbaka när de själva bildar familj. De ska säga: ”Vi åker till Grönklitt, där lärde jag mig åka skidor”, avslutar Mark Baljeu.

På Orsa Camping och i Grönklitt kan man bo året om. Totalt finns 870 tomter och cirka 3 500 bäddar i stugor och lägenheter. Hit hittar besökare både från Sverige och utlandet.

Dalahästtillverkning vid Nils Olsson Hemslöjd i Nusnäs drar 300 000 besökare per år. Sveriges mest kända souvenir visas från enkel träbit till handmålad skönhet.

I Grönklitt finns 80 km längdspår. Från det enklaste med korta backar till det tuffaste för hög puls och mjölksyra. Alla spår i varierad terräng med ståtlig dalaskog och myrar.

Pistnära i Orsa Grönklitt finns både genuina timmerstugor och nybyggda moderna hus med milsvid utsikt. Strax nedanför toppen ligger lägenheter vackert i sluttningen.

Strax utanför Orsa finns en av Sveriges äldsta och största fäbodsmiljöer: Fryksås fäbod. Här kan besökarna bo i genuin dalamiljö med imponerande utsikt över Orsasjön.

Om Orsa Grönklitt

  • Öppen: Året runt.
  • Antal tomter: 70
  • Antal bäddar: 3 300 fördelat på stugor och lägenheter, ägda av Grönklittsgruppen eller privat.
  • Längdspår: 80 km.
  • Antal backar: 23
  • Service: Försäljning och uthyrning av skidutrustning, skidskola för utför och längd, snowpark, restauranger, toppstuga, värdshus, kafé, vandrarhem, butik.
  • Besökare: Cirka 95 procent från Sverige. Cirka 5 procent från utlandet.

Om Orsa Camping

  • Öppen: Året runt
  • Antal tomter: 800
  • Stugor: 72
  • Stjärnor: 4
  • Service: Badland med 50 m bassäng, sandstrand vid Orsasjön, bowlinghall, restauranger, livsmedelsbutik, aktivitetscenter, vandrarhem och festplats.
  • Besökare: Cirka 75 procent från Sverige. Cirka 25 procent från utlandet.

Mark Baljeu om Grönklittsgruppen

Varför expanderar ni så kraftigt?

– Vi tycker camping är en spännande bransch, som fortfarande är under omstrukturering. En hel del anläggningar står också inför generationsskiften, så det finns stora möjligheter att förvärva fina anläggningar.

Vad är fördelarna med att vara stor?

– Dels får vi stordriftsfördelar när det gäller ledningsfunktioner, marknadsföring, ekonomi, byggnationer och utveckling. Dels får vi en annan styrka och större möjligheter att utveckla verksamheten jämfört med en mindre kommunal eller privat­ägd anläggning. Vi omsätter idag 220 miljoner kronor, det ger oss utrymme att fatta beslut om stora investeringar och utföra dem snabbt.

Satsar ni på att bli en kedja?

– Vi är redan en kedja, även om vi inte använder ett gemensamt namn i marknadsföringen. Där­emot adderar vi gemensamma värden i våra anläggningar så att kunden känner igen sig. Orten är reseanledningen, inte vår kedja. Gränna Camping till exempel heter just Gränna eftersom det är till Gränna man vill åka, inte till själva campingplatsen.

Vad är det senaste förvärvet?

– För ett år sedan köpte vi Moraparken där Mora Camping ligger. Moraparken är en jätte­anläggning med 450 tomter, 60 stugor och ett hotell med 73 rum och stor konferens­anläggning. Näst sista kilometern i Vasaloppet går genom anläggningen. Det är unikt i världen!

Hur tänker ni inför framtiden?

– Vi har en tydlig ambition att förvärva anläggningar och bygga ut vår campingkedja över hela Sverige.

Det här är Grönklittsgruppen

  • Består av: Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Rättviks Camping/Enåbadets Simhall, Siljansbadets Camping, Grännastrandens Camping, Sagolandet Tomteland, Tänndalen och Moraparken.
  • Bolaget är även delägare i: Grönklittsbostäder AB (12,6 %), Limbygården AB (25 %) och Skilodge Tänndalen AB (19 %).
  • Omsättning, 2014: 220 miljoner kr.
  • Antal anställda: 150.