Vid Vänerns strand satsas på hög service

Läget vid stranden av Vänern och nära stadskärnan ger KronoCamping Lidköping en god grund. Lägg till en medveten satsning på hög servicenivå, så blir det tydligt att företagets framgångar inte är en slump.

Bara en kvarts promenad från Lidköpings centrum ligger campingplatsen, omringad av träd med gräsmattor och talldungar ner mot strandbadet.
– Vi har verkligen ett unikt läge vid sjön, med nära till naturen och ändå precis i utkanten av Lidköping. Även dåliga somrar vinner vi på läget i och med att det är så nära centrum, säger Pernilla Söderström.
Hon äger KronoCamping Lidköping tillsammans med sin pappa och tre bröder. Campingplatsen arrenderar marken av kommunen, som även sköter badplatsen. Pernilla Söderström är ansvarig för ekonomi, personal, sälj och marknad.
– På pappret har vi ingen vd, men det är jag som paketerar ihop allt, säger hon.

Satsar på husbilsgäster

Campingplatsen är öppen året runt med högsäsong på sommaren. Men även under vår och höst är beläggningen bra på helgerna, då framförallt äldre husbilsgäster dyker upp. De vill ha nära till stan med Vänermuseet, Rörstrand Center och självklart också Läckö Slott. Överhuvudtaget har KronoCamping Lidköping satsat extra på husbilsgäster. Till sommaren 2014 stod det nya ”Husbilslandet” med 53 platser klart. Där är uppställningsplatserna extra långa och asfalterade och det nya servicehuset är utrustat med gym.

Pernilla Söderström äger Kronocamping Lidköping tillsammans med sin pappa och tre bröder.

Antalet barnfamiljer ökar

KronoCamping Lidköpings stora projekt inför sommaren 2016 är en utbyggnad av receptionen och ett helt nytt aktivitetshus.
– Vi behöver ett hus som är flexibelt och kan användas till många saker. Bland annat kommer vi att ha pyssel, filmrum och ett datarum. Huset kan också användas till konferenser, säger Pernilla Söderström.
Utanför sommarsäsongen är företagsboende och konferensgäster en viktig målgrupp. Där är campingplatsen beroende av vad som händer i Lidköpings näringsliv. Det var bland annat med tanke på företagskunder som campingplatsen byggde en bubbelpool 2009, i anslutning till den befintliga bastun.

– Innan dess fanns det ingen bubbelpool i hela Lidköping, säger Pernilla Söderström.
Också campingplatsens mycket populära restaurang Sjökanten lockar företagsgäster utanför den mest hektiska sommarsäsongen. På sommaren är det däremot barnfamiljerna som intar KronoCamping Lidköping. Svenskarna är i majoritet, men ungefär 40 procent av gästerna kommer ifrån Norge. Även tyskar, holländare och danskar hittar i viss utsträckning till Lidköping.
– Vi har märkt en tydlig ökning av familjer med yngre barn. Dem såg vi inte så mycket av för några år sedan. Det är fantastiskt att de ökar igen. Föräldrarna kanske själva campade när de var små.

Campingen öppnade särskilda husbilsplatser för två år sedan. Nästa steg är att göra
plats för 16 villavagnar.

Badplatsen vid Vänern sköts av kommunen, som de närmaste åren kommer att bygga en brygga och anlägga en större strand.

Bubbelpoolen och restaurangen Sjökanten marknadsförs mot det lokala näringslivet i
Lidköping.

Ägarna vill att anläggningen ska vara så personlig som möjligt. Därför bygger de gärna det mesta själva, som stugorna och restaurangen.

Vintern är lugnaste tiden på campingen, men påsken är en populär helg med upp
till 2 000 gäster.

Mun till mun

KronoCamping Lidköping marknadsför sig främst genom den egna webbsidan, Camping.se och Swecamp samt i sociala medier. Företaget skickar också ut nyhetsbrev till kundregistret tre gånger om året. Men den allra bästa marknadsföringen tycks vara ryktet.
– På sommaren har vi många nykunder som har hört genom andra att det är bra här, säger Pernilla Söderström.
Vad är det då som är så bra på KronoCamping Lidköping? Förutom läget och alla aktiviteter spelar säkert företagets fokus på att försöka hålla allra högsta servicenivå en stor roll. Sommarpersonalen består av mer än 50 personer, varav hälften är nya varje år. De som börjar som 16-åringar stannar oftast flera somrar. Men Pernilla Söderström har börjat ta in fler och fler 18-åringar, även om hon inte får behålla dem lika länge.

Välutbildad personal

– Vi märker att det blir svårare och svårare för personalen. Vissa gäster kräver mer och de är inte alltid snälla utan kör över personalen. Det är tufft för de riktigt unga. Vi vill ju att vår personal ska få en bra sommar, säger hon.
Därför utbildas personalen i värdskap, företagets förväntningar och mål. Personalen jobbar tätt ihop och alla områden är lika viktiga, oavsett om det är städning av servicehus, barnaktiviteter eller reception.
– Det är väldigt viktigt att gästerna får ett bra intryck av campingplatsen. Vi säger till de anställda att allt ska vara en upplevelse för gästen.

Om KronoCamping Lidköping

Åretruntöppen camping vid Vänerns strand, 15 minuters promenad från Lidköpings centrum.

  • Antal tomter: 463 platser för husvagn/tält och husbil.
  • Antal stugor: 30.
  • Gästnätter: 180 000 år 2015.
  • Service: Restaurang Sjökanten, kafé, minilivs, konferenslokaler, gym, bastu, bubbelpool, äventyrsgolf, femkamp, barnaktiviteter, gruppträning utomhus, uthyrning av segway, cykel och trampbil med mera.
  • Stjärnor i klassificeringen: 5
  • Anställda: 16 årsverken, varav åtta åretruntanställda och 60 personer på sommarsäsong.
  • Omsättning: Cirka 25 miljoner kronor år 2015.