Från rock till gospel

Årets campingföretagare 2013 är två entreprenörer som brinner för social verksamhet. Just möjligheten att få kombinera ideella insatser med professionell företagsutveckling är viktigt för dem. Viktigare än att själva äga anläggningen.

Dagen innan Kristi Himmelfärdshelgen råder lugnet före stormen på Gullbrannagården i halländska Eldsberga. Nästa dag väntas över 1 000 gäster. Vissa har redan börjat droppa in. Men Ewa och Magnus Bylander som driver Gullbrannagården är vana vid stora evenemang och läget är helt under kontroll. De bubblar av entusiasm när de talar om anläggningen som också är deras hem sedan 27 år.

– Vi är verkligen glada för utmärkelsen årets campingföretagare, säger Ewa.
I motivationen till priset står bland annat att "de har lett utvecklingen från en enkel camping med sommarverksamhet till en fullserviceanläggning med boende, restaurang, butik, konferenser och aktiviteter som skapar reseanledningar året runt."

Mjuka värdena viktigare

Campingplatsen har vuxit i etapper från 80 till 325 tomter. De har också byggt nytt servicehus, en stor restaurang och samlingslokalen Skeppet som rymmer 1 100 personer.

– Men vi tycker att utvecklingen av de mjuka värdena är ännu viktigare, säger Magnus.
Han berättar att de alltid följer varje ekipage till sin plats även om de har 1 500 - 2 000 gäster varje dygn under högsäsong.
– Vissa är dåliga på att parkera sin husvagn – då hjälper vi dem. Och vi tänker mycket på detaljer, som att bjuda på kaffe och glass när gästerna anländer och att ge konfirmationsledarna en fikakorg efter en intensiv dag med ungdomarna.

400 aktiviteter på en säsong

Gullbrannagården ägs av Svenska Alliansmissionen (en av de äldsta frikyrkorna i Sverige). Det som skiljer Gullbrannagården från andra campingplatser är framförallt aktivitetsutbudet: Under en säsong erbjuder de runt 400 programpunkter – allt från stora rockkonserter som engagerar 100-tals volontärer, till en enkel nattmacka med en inbjuden föreläsare. Andra exempel är målarkurser, blomsterdekorationskurser, barnkördagar, sportveckor, gospelveckor, båttävlingar i bäcken och Gullbrannaloppet. Det är många som reser till Gullbrannagården just för att ta del av aktiviteterna.

– Vi är inte en kristen camping, utan en camping med en kristen profil. Framför allt vill vi ses som en professionellt skött anläggning med ett stort utbud. Alla är välkomna hit, oavsett trosåskådning och vem man är.

Unikt sammarbete i branschen

Ewa och Magnus har en tydlig ansvarsfördelning och är noga med att inte klampa in på varandras områden. Medan Magnus håller sig på anläggningen och har ansvar för den dagliga driften, sköter Ewa ekonomistyrning och utåtriktad verksamhet som marknadsföring och branschkontakter.

– Det är viktigt för oss att vara en del av Turistsverige. Vi gick med i SCR Svensk Camping 1987, berättar Ewa som också är aktiv i Camping Västkust, Camping Halland och Camping Halmstad, Besöksnäringsrådet i Halmstad & Co samt SCR Svensk Campings valberedning.
– Jag upplever att vi har ett kollegialt samarbete i branschen som är ganska unikt.
När det gäller deras marknadsföring handlar det mycket om att bygga relationer. När campinggästerna åkt hem, får de ett brev med information vad som händer nästa år. De blir Gullbrannagårdens ambassadörer. Andra riktade utskick görs för att nå konferensgrupper och ideella organisationer.

Helena och Klas Grännö säljer böcker i samband med det stora mötet imorgon. Till vardags driver Helena en bokhandel i Jönköping.

Therése Åkerlund med barnen Elsa och Olle uppskattar att det finns mycket att göra på Gullbrannagården.

Trivs med friheten

Ewa bloggar nästan varje dag och kommunicerar via Gullbrannagårdens facebooksida. Responsen är god. Ungefär 600 personer totalt tryckte på "gilla" när hon lade ut bild och text från SCR Svensk Campings prisutdelning!
– De sociala medierna har stor betydelse för oss, både för att visa vår verksamhet och för att hålla kontakten med våra gäster.

Ewa och Magnus får ofta frågan varför de inte äger anläggningen själva. Men de känner inget behov av att äga. Ägarna och styrelsen ger dem fria händer att driva verksamheten efter eget huvud.
– Att bara förvalta hade varit tråkigt, men nu har vi fått utveckla anläggningen hela tiden och våra roller har ändrats många gånger under årens lopp.

Om Gullbrannagården

  • Kapacitet: 300 bäddar i stugor, rum och lägergård + 300 tomter för tält och husvagnar, restaurang för cirka 250 (kan duka för fler).
  • Anställda: 16 helårsanställda + ytterligare 50 säsongsanställda på sommaren.
  • Stjärnor i SCR Svensk Campings klassificering: 4
  • Övrigt: Erbjuder cirka 400 programpunkter per säsong. Campingplatsen ligger ca 600 meter från en lång och barnvänlig sandstrand.

Ewa Bylander

  • Ålder: 53
  • Antal år i branschen: 27
  • Familj: Maken Magnus och sonen Manfred 29 år med sambo samt två barnbarn.
  • Framtidsdröm: Vill fortsätta utveckla campingplatsen! På önskelistan står bland annat en pool och fler stugor.
  • Bästa semesterminne: Reste i fyra veckor med husbil i Australien med Magnus och sonen 2007.

Magnus Bylander

  • Ålder: 56
  • Antal år i branschen: 27
  • Familj: Makan Ewa och sonen Manfred 29 år med sambo samt två barnbarn.
  • Framtidsdröm: Fortsätta förfina det vi redan gör! Bygga fler stugor, bli mer kända.
  • Bästa semesterminne: Sydafrika. Tältade i Krügerparken på nyårsafton.