Ulf Nordentjell - En nätverkande entreprenör

Ulf Nordentjell på Bomstadbaden, Karlstad Swecamp vann Svenska Campingpriset i kategorin Årets företagare 2023. Priset får han för att framgångsrikt ha utvecklat sitt företag och för sitt mångåriga engagemang i campingbranschen. En engagerad familj och ett aktivt nätverkande har hjälpt honom och sonen David, som idag är vd, att få campingen att blomstra.

Det var en stor överraskning för Ulf Nordentjell när han tilldelades priset som Årets företagare på SCR Svensk Campings årskonferens i mars.
– Jag var totalt ovetande, jag tror att det dröjde ända tills de sa mitt namn innan jag förstod att jag vunnit. Visst trodde jag att campingen kanske skulle få pris någon gång, men att jag skulle få det personligen var mycket överraskande. Det var väldigt känslosamt. Jag blev först rörd, men sedan var det bara glädje.
– Jag var 31 år när jag började driva camping och att nu få priset efter 40 år är hedrande. Jag har en devis: Ingenting är omöjligt – det omöjliga tar bara lite längre tid. Och det stämmer ju in här också.

Bomstadbaden, Karlstad Swecamp är en fyrstjärnig familjecamping som ligger på familjen Nordentjells lantbruksfastighet vid Vänern. Ulfs pappa startade campingen tillsammans med sina tre bröder 1927 som ett komplement till det lant- och skogsbruk som drevs på gården, en lantgård som köptes in av en anfader 1832. 1983 tog Ulf och hans kusin Björn över verksamheten efter att campingen arrenderats ut i 30 år.
– Jag har ju aldrig kommit från gården riktigt. Jag är uppvuxen på gården och lantbrukare i botten, och fram till 1992 drev vi jordbruk på gården parallellt med campingverksamheten. Sedan var det inte ekonomiskt försvarbart längre, det är dyrt att driva jordbruk på små fastigheter.
Men skogsfastigheten har de kvar och Ulf jobbar fortfarande en del i skogen, mest med att städa vindfällen både i skogen och på arrendetomter som också är en del av fastighetens verksamhet.
– Det är mitt Friskis & Svettis kan man säga. Jag tycker mycket om att vara i skogen.

Verksamhet året runt ökade omsättningen

Fram till i början på 2000-talet hade campingen bara sommaröppet. Utvecklingen tog fart när de byggde ett antal året-runt stugor och gick med i Swecamp, en kedja för året-runt öppna campingplatser. Att bygga med hög kvalitet var en självklarhet för Ulf.
– Att ha bra service, rent och snyggt och hög kvalitet är väldigt viktigt. Marknadsföring är bra för att locka gästen första gången, men för att få tillbaka kunderna så måste du ha en bra produkt.
– Det tog sin tid innan det tog fart ordentligt, men stugorna gjorde att vi fick lite muskler och ökad omsättning så att vi kunde fortsätta bygga och renovera.
Snart kunde de anställa sin första heltidsanställda vaktmästare.
– Det gjorde stor skillnad, innan gjorde vi nästan allt själva och hade bara säsongsanställda. Nu har Bomstadbaden åtta fast anställda och ett 20-tal säsongsanställda. Det är så värdefullt att kunna behålla personal hela året, vi har verkligen fantastisk personal.

Omsättningen har fortsatt öka stadigt under åren.
– Vi har ökat antalet året-runt stugor rejält, och Karlstad är en väldigt offensiv stad när det gäller byggnation så vi har haft fördelen att få väldigt många företagsgäster under vinterhalvåret.
De har nyligen byggt klart sex nya stugor, och ytterligare två ska byggas i höst.
– Nu har vi sagt att vi kanske inte ska bli så mycket större, men vi vill alltid höja lägstanivån så att vi fortsätter att ha en riktigt bra produkt.

Viktigt med nätverk

Under åren har Ulf varit mycket aktiv i olika campingorganisationer. Han har varit revisor i SCR Svensk Camping, ordförande i Swecamp och Camping Värmland, och är även en av grundarna till Camping Värmland. Ulf är även sedan ett år tillbaka med i SCR Svensk Campings valberedning. Han uppskattar den kollegiala gemenskapen som finns i branschen, att man ser varandra som kollegor snarare än konkurrenter och utbyter erfarenheter.
– Att ha ett nätverk är oerhört viktigt. Det är komplext att driva camping. Vi har 30 hektar mark, drygt 2500 kvadratmeter byggnader, tusentals badgäster och eget vatten- och avloppsreningsverk. Det kräver logistik och infrastruktur, det är som att driva en liten by. Så att kunna lyfta luren och ringa en god kollega för att bolla och be om råd är väldigt mycket värt.
– Jag hade inte utvecklat varken mig själv eller campingen på det sätt jag har gjort om jag inte hade haft den möjligheten.

Hela familjen engagerad

Ulf bodde länge i mangårdsbyggnaden som ligger en knapp kilometer från campingen. Tillräckligt nära för att alltid kunna vara tillgänglig om det behövs, men ändå tillräckligt långt från campingen för att kunna koppla av lediga dagar. För drygt 20 år sedan började även Ulfs fru Anita att arbeta på campingen, och deras tre barn började sommarjobba i tidiga tonåren.
– Middagsbordet var ofta ett enda stort campingmöte under en period.
Men det var ingen självklarhet att något av barnen skulle ta över campingen. Alla tre valde till att börja med andra karriärvägar. Sonen David är utbildad maskiningenjör, men insåg redan på första ingenjörsjobbet att det inte var
det han skulle syssla med.
– Han ringde mig och sa: pappa, jag ska inte jobba med maskiner, jag ska jobba med människor.
Så efter ett par år som marknadsförare på Daftö Resort tog David över som vd på Bomstadbaden i januari 2017.
– Nu är hans fru Sofia receptionschef hos oss. Jag har nog alltid trott att de skulle bli ett campingvärdspar, men jag trodde inte att det skulle gå så fort.
Inför generationsskiftet tog Ulf extern hjälp för att få övergången rättvis.
– Jag vet hur viktigt det är att göra det grundligt. Barnen fick prata igenom hur de ville ha det med en extern jurist.
I dag bor alla tre barnen på gården med sina familjer. David och äldsta dottern Jennie har byggt nya hus, och yngsta dottern Marie har tagit över mangårdsbyggnaden efter att Ulf och Anita byggt nytt en bit bort.
– Nu har vi sju barnbarn mellan två och 12 år som springer runt här på gården. Det är väldigt härligt, det är lite bullerbykänsla faktiskt.

Utvecklat med aktiviteter

Under högsäsong är barnfamiljer den huvudsakliga målgruppen. Sandstranden är långgrund och barnvänlig, här finns ledarledda barnaktiviteter med vår maskot Älgen Swen och äventyrsgolf. De senaste åren har sonen framförallt satsat på aktivitetssidan med fler aktiviteter för ungdomar och vuxna. Här finns bland annat padelbanor, frisbeegolf och en multiarena för olika bollsporter.
– Idag vill gästerna ha lite mer att göra, det räcker inte bara med att sola längre.
På campingen finns också en relaxavdelning och en restaurang. Ulf tycker att det är roligt att se campingen utvecklas under sonens ledning.
– David är inne på sjätte året nu och han har varit lite duktigare än mig på att bygga en bra organisation, jag var kanske i syltburken lite för mycket ibland och ville vara med överallt.
Numera har Ulf mest rollen som bollplank.
– Vi har ett väldigt bra samarbete. Men den gamla generationen får inte lägga sig i för mycket. Jag kan ge råd, men det är inte jag som ska fatta besluten.

Om Bomstadbaden, Karlstad Swecamp

  • Antal tomter: 340 varav cirka 200 är säsongsplatser.
  • Antal stugor: 37.
  • Service & aktiviteter: Fem servicehus, barnklubb, butik, reception,
    restaurang, strandcafé, badstrand, äventyrsgolf, relax- och spaavdelning, aktivitetscenter med bl.a. padelbanor, frisbeegolf,
    multiarena och cykelpark.
  • Stjärnor i klassificeringen: 4.
  • Gästnätter år 2020: ca 90 000.
  • Gästerna kommer normalt ifrån: Sverige, Norge, Tyskland, Holland.
  • Anställda: 8 på heltid, 20-tal säsongsanställda.
  • Omsättning: 20 mkr exkl en restaurang som är utarrenderad.

 

Detta platsreportage publicerades i tidningen SVEA 1 2023.

Text: Sofia Franzén Foto: Fredrik Karlsson, Bildbyrån