Bjursås – gästernas andra hem

Ett av de främsta affärsråden lyder: lär känna din kund. Per Kempe på Bjursås Berg & Sjö har tagit det på allvar. Gästernas idéer om hur anläggningen kan utvecklas används på ett seriöst sätt i verksamheten. Kanske är det därför Bjursås på fem år har fördubblat antalet säsongsgäster?

Utsikten från toppen av Bjursberget är svårslagen. Skogar och sjöar så långt ögat når. Tidvis är de gröna och blå, andra tider vita. I branterna nerför går vandringsleder när det är grönt, men mest känt är Bjursås för de vita backarna. I över 40 år har här gått att åka skidor i organiserad form. Vid Bjursbergets fot ligger campingplatsen. Under vintern är 220 av 240 tomter belagda av säsongsgäster.

– Säsongarna är ryggraden här, säger Per Kempe, ägare och vd på Bjursås Berg & Sjö.
Innan han får berätta mer om det, lite bakgrundshistoria: Per Kempe växte upp i Stockholm och har jobbat en tid i Kläppen i Sälenfjällen. För sex år sedan kom han till Bjursås för första gången, för att tillfälligt driva anläggningen. Året efter var han tillbaka – nu som ägare. Per Kempe har åkt skidor hela livet; det var skälet till att han först lockades till Bjursås. När han kom hit upptäckte han också charmen med camping.

– Jag blev översköljd av atmosfären. Camping är i sig ett så trevligt fenomen. Jag är i grund och botten seglare och har tältat i fjällen, och hade inte fattat poängen med säsongsplatser. Men jag har kommit fram till att det är samma mysfaktor som på en segelbåt, allt man behöver på liten yta. I ett annat liv ska jag bli husvagnspappa!

Alla bidrar för ett ännu bättre Bjursås

Entusiasmen för camping, utan att själv ha erfarenhet som gäst, har kanske gjort Per Kempe extra lyhörd för gästernas åsikter och önskemål. Allra mest värdefulla som bollplank är just säsongsgästerna. I Bjursås innebär det framför allt vintersäsongare.

– Här mötte jag så mycket värme från säsongsgästerna. Självklart har en del av dem lite mer negativa synpunkter, men det som dominerar är allt positivt engagemang. De har ett verkligt hjärta för anläggningen. Som ansvarig vill man leva upp till det.

Såväl Per Kempe med personal som säsongarna har idéer om vad som borde göras på anläggningen och hur den kan utvecklas. Enligt honom blir det en positiv spiral där alla bidrar till att utveckla Bjursås; ett stort gäng som jobbar tillsammans och drar åt samma håll. Under vintersäsongen är det gänget som sagt riktigt stort.

Sedan Per Kempe tog över Bjursås har säsongs-platserna ökat från 150 till 220, med bara 15 drop in platser kvar. Ökningen på sommaren är nästan lika stor i antal, från en handfull till 60 stycken. För vinterplatserna finns till och med en lång väntelista.

– Säsongarna nyttjar sin husvagn som ett fritidshus: sommarlov, höstlov, tio dagar på jullovet. Många är uppe varannan helg, vissa varje helg. Bjursås är på riktigt ett andra hem för dem, säger Per Kempe

De allra flesta med säsongsplats i Bjursås är familjer från Mälardalen. Resan från hemmet till skid- och campinganläggningen i Dalarna tar två-tre timmar. Det är en av Bjursås främsta försäljningsargument gentemot fjällanläggningar längre norrut.

– Man kan åka upp och sova bara en natt, dra när jobbet slutar på fredagen och vara framme till Fångarna på fortet eller Idol. Den närheten får du ingen annanstans.

De som hyr säsongsplats för första gången är familjer med barn mellan fem och tolv år. De som säger upp sin plats är familjer där alla barnen blivit tonåringar och två av tre barn är aktiva i en sport på hemmaplan, berättar Per Kempe.

– De hinner helt enkelt inte komma upp längre. Men familjerna har fått de här åren tillsammans och barnen har det minnet.

Det finns såklart också föräldrapar som blir kvar efter att barnen har flugit ut. Däremot kommer det få nya gäster som är i den situationen. Inte heller dyker det upp särskilt många pensionärer som nya vintersäsongare. Men på sommaren är de i majoritet.

Alla som bor på Bjursås Berg & Sjö under vintern åker inte skidor utför, även om de flesta gör det. Här finns också över sex mil längdspår, på sjön Bjursen plogas skridskobana och en bana för promenad och sparkåkning. Dessutom finns det skoterleder kring bergen. De som bor här på vintersäsong är som sagt främst från Mälardalen. På sommaren kommer gäster från hela Sverige och några från Norge, Nederländerna, Tyskland, Schweiz och Benelux-området.

– Under pandemin dök det upp en liten grupp indiska ”expats” – nästa sommar var de tre gånger så många och bildade som en liten community, säger Per Kempe lätt förundrad.
Bjursås Berg & Sjö finns naturligtvis på Camping.se, hos återförsäljare och i sociala medier, men i första hand sker marknadsföringen mun-till-mun. Gäster som är nöjda lockar hit kompisar, släktingar eller grannar.

För att hålla gästerna nöjda har företaget givetvis framtidsplaner. Dels byggs 40 nya campingtomter och servicehusen ska förbättras. Förutom att utveckla själva campingen görs arbete för att utöka alla kringaktiviteter, särskilt skidåkningen, både i kvalitet och i kapacitet. Den här säsongen invigs till exempel en ny fyrstolslift. Och så har Per Kempe och hans personal som sagt en ständig dialog med säsongsgästerna.

– De är vår hörnpelare, och ett viktigt skäl till att jag fick ett glödande engagemang att vidareutveckla Bjursås.

Säsongsgästerna återkommer år efter år till Bjursås.

Tre servicehus gör att de flesta har nära till dem - inklusive bastu.

Det finns många aktiviteter att välja på, både vinter och sommar.

Om Bjursås Berg & Sjö

Ligger där Bjursberget möter sjön Bjursen, mellan Falun och Rättvik i Dalarna. Vintern är huvudsäsong, med över 90 procent säsongscampare. Året runt erbjuds en mängd aktiviteter med fokus på utförs- och längd- och skoteråkning i vintertid. På sommaren är navet bad, cykling och vandring.

  • Antal tomter: 240
  • Antal stugor: 32
  • Service och aktiviteter: 21 nedfarter längs Bjursberget som landar i två olika dalområden. Fallhöjd som mest 200 meter. Tre snowparks. I båda dalarna finns restaurang med rättigheter och utöver dem en toppstuga med servering. 60 kilometer längdskidspår. Värmestuga. Sex olika cykelleder. Uthyrning av all sorts utrustning. Pool och relax. Konferensmöjligheter.
  • Stjärnor i klassificeringen: Inte klassificerad.
  • Beläggning dec 2021– nov 2022: Gästnätter stugor = 184 000, bokade nätter camping = 62 439
  • Gästerna kommer främst ifrån: Sverige, Norge, Nederländerna, Tyskland, Schweiz och Beneluxområdet.
  • Anställda: 15
  • Omsättning: 32 miljoner kronor.

Campingplatsen ligger mellan skidåkningen på berget och badplatsen vid sjön.

Vid säsongsstart invigdes en ny sittlift. Förutom utförsåkning erbjuder Bjursås längdåkning och skoter.

Detta platsreportage publicerades i tidningen SVEA 4 2022.

Text: Linda Swartz Foto: Daniel Eriksson, Bildbyrån