Arvidsjaur - en vintermetropol

På Camp Gielas i Arvidsjaur är det i princip säsong året om. På sommaren är anläggningen ett naturligt stopp för alla norrmän på väg mot Norrlandskusten och på vintern förvandlas Arvidsjaur till en metropol med exklusiv bil- och vinterturism som blandas med skoterentusiaster, passionerade skidåkare och biltestförare i behov av bostad.

Nittio procent av besökarna kommer från europeiska länder utanför Skandinavien och de kommer till Arvidsjaur för att uppleva vinter, snö och kyla och så klart - köra bil på is. De europeiska turisterna kommer i spåren av den biltestindustri som finns i regionen, där Arvidsjaur är själva centrum, och de bor på hotell Laponia som tillsammans med Skogen Hotell ingår i samma resort som Camp Gielas.

– Arvidsjaur är en riktig vinterdestination. Jag vågar nog påstå att vi är störst i världen när det gäller ”bil på is”, säger Kristofer Lundström, ägare av Hotell Laponia där även Camp Gielas ingår sedan 2022.
På Camp Gielas hittar man i stället de utländska biltestarna. De bor oftast en och en i anläggningens stuglägenheter och står för de flesta av anläggningens gästnätter. Biltestsäsongen sträcker sig över ungefär två månader och vanligtvis bor de anställda elva nätter, därefter åker de hem och arbetslaget byts ut. På husvagnsområdet står ett antal säsongscampare i form av skotersugna kustbor som tycker att det är för långt upp till fjällvärlden och ser Arvidsjaur som ett gott alternativ.

Sommartid är det helt annorlunda. Då är besökarna i huvudsak turister på genomfart och utmaningen för Kristofer och hans team är att få besökarna att stanna längre än en natt.

Tittar man i backspegeln så byggdes anläggningen av Försvarsmakten på 80-talet då det fanns behov av boende i samband med repövningar och liknande. Under 90-talet tog kommunen över och drev campingen ända fram till 2022 när Kristofer Lundström till slut fick köpa loss den.

– Jag har velat köpa Camp Gielas sedan jag tog över Hotell Laponia 2007 så det har varit en lång process. För en kommun är det inte rimligt att göra stora investeringar i en campinganläggning.

För en privat aktör är det annorlunda. Direkt köpet var klart drog en
upprustning igång och det har skett stora förändringar på kort tid.
- Vi har ”vänt” på hela området genom att göra en infart direkt från den stora genomfartsvägen istället för att gästerna ska behöva köra runt hela anläggningen och in från andra hållet.

Stugorna, som består av fyra lägenheter per huskropp, har renoverats och campingen har utökats med 50 husvagnsplatser med konstgräs som ett test. Eventuellt kan samtliga platser komma att anläggas med konstgräs så småningom.

– Sommaren här är så kort att gräset aldrig riktigt hinner växa till sig och bli fint, säger Kristofer. Även om vi hunnit en bit på vägen finns mycket kvar att göra. Renoveringsarbetet fortsätter. Först på tur är servicehusen och badrummen i stugorna. Även om Camp Gielas redan har säsong året runt betyder inte det att
det inte finns utvecklingspotential.

– Vi ska spinna vidare på det vi redan har och satsar på att förlänga vintersäsongen. Bland annat genom att utveckla skidsporten tillsammans med andra aktörer. Det kommer vara till vinning för hela regionen, säger Kristofer.

Vintersäsongen i Arvidsjaur startar runt nyår och toppen är från mitten av januari till mitten av mars. På Camp Gielas finns en stark lägerverksamhet för föreningar, både inom alpin skidåkning och längdskidåkning, som går att bygga vidare på. Kan man lagra snö och producera snö så fort det är möjligt så kan skidsäsongen starta tidigt, redan i oktober.

– Vi har också i runda slängar fem mil isbana som står outnyttjad efter den 15 mars trots att det är en dryg månad kvar av härlig vårvinter. Det vill vi gärna göra något åt.

Trots sin ringa ålder på 40 år har Kristofer lång erfarenhet av turism och hotell. Med föräldrar i branschen så är han i princip uppvuxen på hotell och hade ursprungligen ingen ambition alls att gå samma väg. Men redan vid 21 års ålder köpte han sitt första egna hotell, Hotell Kramm i Kramfors, och som 23-åring Hotell Laponia i Arvidsjaur.

Han slog sig ihop ihop med företagaren Tobias Lindfors från Luleå 2016 och tillsammans har de, förutom verksamheten i Arvidsjaur, förvärvat Cape East i Haparanda, Pite Havsbad och Hemavans Högfjällshotell i bolaget Student Consulting Invest AB. Här ingår även bemanningsbolaget Student Consulting och koncernen omsätter cirka 1,5
miljarder kronor per år.

Kompetensförsörjning och bemanning är en ständig utmaning och Hotell Laponia har deltagit i Swedish Laplands kampanj ”Work in Swedish Lapland” under några år.

I dag får de i snitt två förfrågningar per vecka från européer inom vitt skilda yrken, allt från ingenjörer till sophämtare som vill testa ett annat liv och som kan tänka sig nästan vilket jobb som helst.
Kristofer berättar att de försöker jobba lite annorlunda och kreativt. Just nu förs en dialog med ett företag som bedriver kryssningar i Medelhavet.
– Deras säsong sträcker sig från maj till november så det stämmer väldigt bra med vår vintersäsong. Planen är att de som vill ska kunna jobba på båten under sommaren och komma till oss under vinterhalvåret.

Kristofer ligger inte på latsidan och lyckas bra med sina satsningar. Efter två år på Hotell Kramm hade omsättningen dubblerats. Samma sak på Hotell Laponia, men över något längre tid. Det känns inte alls osannolikt att han kommer att lyckas lika bra både med att hålla anläggningarna med personal och få sommargästerna på Camp Gielas att stanna ytterligare en natt eller två till och att vintersäsongen blir 3,5 månader längre.

Om Camp Gielas

Anläggningen ligger vid en tjärn precis i utkanten av Arvidsjaur och erbjuder stugor och campingtomter året om.

Antal tomter: 140
Antal stugor: 60 stuglägenheter och 5 enklare stugor.
• Service och aktiviteter: Sommartid finns restaurang med fullständiga rättigheter, café,
glassbar, stor uteservering, minigolf, uthyrning av trampbilar, elcyklar, el-kickbikes, kanoter, kajaker, SUP:ar och fiskeutrustning. Vintertid utgår skoterturer från campingen och det går att köra icecart och icebuggy på tjärnens isbana.
Stjärnor i klassificeringen: Ej klassificerade ännu, men siktar på 4 stjärnor.
Antal gästnätter 2023: 19 800
Gästerna kommer normalt ifrån: Sommartid: Norge och Sverige, cirka 50/50. Vintertid: Hela Europa med tonvikt på Tyskland och Ungern.
Anställda: 28 heltidsanställda på Hotell Laponia/Camp Gielas, varav de anställda arbetar
motsvarande cirka 5 heltidstjänster på Camp Gielas under sommaren
Omsättning: 10 miljoner kronor


Text: Maria Fäldt