15 miljoner gästnätter på svenska campingplatser
Helt nya siffror visar att svenska campingplatser hade hela 15 miljoner gästnätter år 2014. Det är nya rekordsiffror och en ökning med 1 miljon gästnätter bara på de senaste två åren. Under juli nådde campingplatserna all time high med nära 6,2 miljoner gästnätter, motsvarande 52 procent av allt kommersiellt boende i Sverige under denna månad.
– Campingplatserna är Sveriges största semesterboende under sommaren och i juli stod de för mer än hälften av den totala ökningen inom allt kommersiellt boende i landet, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.
Den färska statistiken från SCB/Tillväxtverket sammanfattar förra året och visar att svenska campingplatser är en motor inom svensk turism. Under sommarmånaderna juni-augusti står de för 44 procent av allt kommersiellt boende, motsvarande 11 miljoner gästnätter. Campingplatserna har nästan lika många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och privatboende tillsammans.
Norge leder och Nederländerna ökar mest
Norge leder och Nederländerna ökar mest
Sverige kan skryta med att vara Europas sjunde största campingdestination. Bland de internationella gästerna på svenska campingplatser ligger Norge på en förstaplats med 12 procent av gästnätterna. Bland norrmän på besök i Sverige väljer hela 68 procent att bo på en campingplats. Intresset är stort även från andra delar av Europa och mest ökade gästnätterna från Nederländerna med 8,3 procent från året innan.
– Vi är stolta över att våra anläggningar lockar så många gäster. De internationella gästerna väljer i hög utsträckning att bo på campingplats och för dem lockar den höga standarden, servicen och aktivitetsutbudet på anläggningarna. De vill förstås också bo nära den svenska naturen, det ser vi inte minst på det stora intresset från den holländska marknaden, säger Lars Isacson.
Husbilar fortsätter öka
De senaste åren har husbilar blivit allt mer populära och sedan 2010 har antalet husbilsgästnätter ökat med hela 45 procent. Trots det är husvagnar fortfarande den absolut största boendeformen på campingplatserna och de behåller sin starka position.
Västra Götaland största campinglänet
Länet med flest gästnätter på campingplats år 2014 var Västra Götaland, följt av Halland och Kalmar/Öland. Hela listan över fördelning per län finns längre ned.
Statistik från svenska campingplatser (från SCB/Tillväxtverket/SCR Svensk Camping) år 2014
Antal gästnätter på svenska campingplatser de senaste fem åren
2014 | 15 047 000 |
2013 | 14 497 000 |
2012 | 14 035 208 |
2011 | 14 448 640 |
2010 | 14 324 646 |
Gästnätter i juli 2014 i olika boendeformer
Campingplats | 6 171 890 |
Hotell | 4 037 282 |
Privat | 549 285 |
Vandrarhem | 596 308 |
Stugbyar | 506 843 |
Gästnätter på svenska campingplatser per nationalitet
Sverige | 77% |
Norge | 12% |
Tyskland | 5% |
Nederländerna | 2% |
Danmark | 1% |
Övriga | 2% |
Marknadsandel för campingplatser uppdelat per nationalitet under juni-augusti
(så stor andel av gästnätterna i Sverige från respektive land tillbringas på campingplats)
Norska gäster | 68% |
Nederländska gäster | 53% |
Svenska gäster | 46% |
Tyska gäster | 35% |
Danska gäster | 35% |
Antal husbilsgästnätter per år på svenska campingplatser
2014 | 1 339 180 |
2013 | 1 248 138 |
2012 | 1 043 537 |
2011 | 1 000 628 |
2010 | 926 975 |
Fördelning per boendeform
År | Husvagn | Husbil | Tält | Stuga |
2014 | 72,5% | 8,9% | 5,4% | 13,3% |
2013 | 71,2% | 8,6% | 5,6% | 14,6% |
2012 | 71,6% | 7,4% | 5,4% | 15,6% |
2011 | 72,4% | 6,9% | 6,2% | 14,5% |
2010 | 74,1% | 6,3% | 6,5% | 13,1% |
Fördelning av gästnätter per län
Län | Volymandel % | Gästnätter | Förändring | Förändring % |
Stockholms län | 4,09% | 615 644 | 28 798 | 4,91% |
Uppsala län | 2,19% | 329 966 | 12 663 | 3,99% |
Södermanlands län | 2,19% | 329 638 | -14 469 | -4,20% |
Östergötlands län | 2,77% | 417 518 | 21 917 | 5,54% |
Jönköpings län | 2,46% | 369 427 | 38 345 | 11,58% |
Kronobergs län | 1,56% | 234 630 | -91 | -0,04% |
Kalmar län | 9,87% | 1 484 872 | -10 139 | -0,68% |
Gotlands län | 1,42% | 213 582 | 27 580 | 14,83% |
Blekinge län | 2,46% | 370 068 | 8 930 | 2,47% |
Skåne län | 8,35% | 1 257 095 | 68 386 | 5,75% |
Hallands län | 10,70% | 1 609 310 | 75 254 | 4,91% |
Västra Götalands län | 19,68% | 2 961 224 | 207 753 | 7,55% |
Värmlands län | 5,19% | 780 895 | 12 030 | 1,56% |
Örebro län | 2,98% | 448 037 | -18 120 | -3,89% |
Västmanlands län | 1,61% | 241 680 | 27 138 | 12,65% |
Dalarnas län | 6,99 | 1 052 201 | 59 083 | 5,95% |
Gävleborgs län | 1,86 | 280 439 | 9 792 | 3,62% |
Västernorrlands län | 2,03% | 305 509 | 26 470 | 9,49% |
Jämtlands län | 3,27% | 492 275 | 43 186 | 9,62% |
Västerbottens län | 3,81% | 573 107 | -49 708 | -7,98% |
Norrbottens län | 4,52% | 679 851 | -24 680 | -3,50% |
Totalt | 100,00% | 15 046 968 | 550 118 | 3,79% |
Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter den på www.camping.se
Digitala pressbilder och grafik finns på www.scr.se/pressbilder
Läs mer under Branschfakta på www.scr.se
För mer information kontakta gärna
Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping, 031 355 60 00, 070 282 32 98
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR Svensk Camping, 031 355 60 00, 070 398 64 48
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25
Om SCR Svensk Camping
SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Eller rättare sagt, för de som uppfyller våra krav. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.
Kontaktpersoner
