Alla nyheter
Publicerad 2020-09-16

50 procent av Sveriges turistövernattningar var på campingplatser sommaren 2020

Sommaren 2020 blev inte som någon annan sommarsäsong för Sveriges campingplatser. Normalt står internationella gäster för mer än 25 procent av beläggningen och stängda gränser drabbade många destinationer i Sverige hårt. På flera håll mildrades dock effekterna av färre internationella gäster av ett ökat inhemskt resande. En nyligen genomförd undersökning av branschorganisationen SCR Svensk Camping visar att variationerna i beläggning aldrig har varit så här stora i Sverige.

I år har intresset för Sverige som resmål varit stort och många nya gäster har valt att uppleva Sverige med campingplatsen som bas. En tredjedel av campingplatserna uppger att de har ökat beläggningen av svenska gäster med 10 procent eller mer under perioden juni-aug. Siffror från SCB/Tillväxtverket visar också att under juni och juli var 50 procent av alla turistövernattningar i Sverige på en campingplats.

- Årets sommarsäsong blev väldigt varierad. Medan vissa destinationer går mot ett nytt rekordår har andra förlorat mer än 50 procent av volymen. En generell prognos för helåret ger därför en orättvis bild, men utifrån vad vi vet idag kan vi nog räkna med att gästnätterna minskar med 20-25 procent i år. Även om detta är tillfälligt så kan konsekvenserna blir stora för den enskilda företagaren, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Reseavrådan för internationella gäster och stängda aktiviteter, som exempelvis nöjesparker, är de främsta orsakerna till minskningen. Sveriges turismintäkter från internationella campinggäster uppgår under ett normalår till cirka 2 miljarder SEK.

- Vi  är väldigt tacksamma och glada för alla de nya gäster som upptäckt Sverige och svensk camping i år. Det är också glädjande att försäljningen av husvagnar och husbilar går så pass bra. Det bådar gott för framtiden och återgången till ett normalläge, säger Peter Jansson.

Det stora intresset för att resa i Sverige märktes inte minst på trafiken på SCR:s Camping.se. Under juni-augusti ökade antalet svenska besökare med 9 procent och under augusti med hela 34 procent.

- Nu gäller det att blicka framåt. På många håll i Sverige fick vi en bra avslutning på sommaren och camping- och outdoortrenden är stark i hela Europa. Det gäller att Sverige inte tappar närvaron internationellt. Campingplatserna är motorn för den internationella sommarturismen utanför storstäderna och vi måste finnas med när Europa planerar semestern 2021, säger Peter Jansson.

För mer information kontakta

Peter Jansson, tf vd, peter.jansson@scr.se, 0703 - 47 32 46
Martin Juhos, marknadschef, martin.juhos@scr.se, 0703 - 98 64 48

Om camping i Sverige

Camping är Sveriges största semesterboende. 2019 slog branschen nytt rekord med totalt 16,7 miljoner gästnätter. Totalt beräknas den svenska campingturismen omsätta cirka 7 miljarder SEK. Under semestermånaderna juni till augusti är normalt drygt 40 procent av Sveriges alla kommersiella övernattningar på en campingplats. SCB:s och Tillväxtverkets preliminära inkvarteringsdata justeras löpande fram tills dess att den är slutlig i april 2021.

Om SCR Svensk Camping

SCR Svensk Camping grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars utveckling genom affärs- och verksamhetsutveckling samt nationella och internationell marknadsföring. SCR driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för bokning av campingboende med 3 miljoner besök per år, samt Camping Key Europe, ett digitalt förmåns- och incheckningskort som ger rabatt på 3 000 campingplatser i Europa. Camping Key Europe har idag 75 000 användare i Sverige.