Alla nyheter
Publicerad I går

September-oktober ökar med 10,8 procent på Sveriges campingplatser

Höstcamping ökar, det visar ny statistik från Tillväxtverket. Månaderna september och oktober genererade tillsammans cirka 1,2 miljoner gästnätter - en ökning med 10,8 procent jämfört med samma period föregående år.

Den starka hösten innebär att branschen 2025 redan har tangerat rekordåret 2019 trots att statistiken för november och december återstår. För perioden januari–oktober har svenska campingplatser registrerat 17,2 miljoner gästnätter, en ökning med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Både svenska och utländska gäster står för tillväxten även om ökningen är störst bland de utländska gästerna.

Under sensommaren och hösten var tyska gäster den klart största utländska gruppen. September månad var all-time-high med över 105 000 tyska campingövernattningar i Sverige, en ökning med cirka 13 procent jämfört med samma månad i fjol.

– I många europeiska länder har man senare semester, vilket gör framför allt september till en månad med stor potential för Sverige som resmål för europeiska campingturister", säger Martin Juhos.

Bland de regioner som ökade mest vad gäller höstcamping och antalet gästnätter på campingplatser under september och oktober märks Kalmar, Gotland och Uppsala.

Campingnäringen uppvisar en starkare utveckling än besöksnäringen generellt både hittills under året och under höstmånaderna.

Fakta: Campingstatistik, antalet gästnätter:
Totalt antal gästnätter på campingplatser under september-oktober: 1,2 miljoner (+10,8%)
Totalt antal gästnätter på campingplatser under januari-oktober: 17,2 miljoner (+5,4%)

För mer information, kontakta:
Martin Juhos, vd, Svensk Camping – martin.juhos@svenskcamping.se, 0703-98 64 48

Pressbilder: www.svenskcamping.com/pressbilder

Om Svensk Camping

Svensk Camping hjälper svenska och internationella turister att hitta och boka de bästa semesterupplevelserna på Sveriges campingplatser. Vi samlar mer än 300 campingplatser, deras ledare och medarbetare i en gemensam branschorganisation för att möjliggöra erfarenhetsutbyte, informera omvärlden och driva gemensam utveckling med målet att skapa Europas bästa destination för vår målgrupp. På uppdrag av våra medlemsföretag erbjuder vi vår bransch och deras destinationer tjänster inom marknadsföring, försäljning och branschutveckling.

Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för att hitta och boka boende på en campingplats, samt Camping Key Europe som är ett digitalt förmåns- och incheckningskort som används av mer än 200 000 gäster i Sverige.