Alla nyheter
Publicerad 2022-05-04

Rekordstor ökning av de svenska gästnätterna på Sveriges campingplatser 2021

Ny statistik från SCB/ Tillväxtverket visar att rekordmånga svenska gäster bodde på Sveriges campingplatser under 2021. Totalt uppgick antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till 15,5 miljoner, en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna ökade med 13 procent till 13,8 miljoner och de internationella gästerna strömmade till under slutet av sommaren. Under augusti och september hade Sveriges campingplatser fler gäster från Tyskland och Nederländerna än samma period före pandemin.

-Att så många nya svenska gäster hittade till Sveriges campingplatser under 2021 är fantastiskt. Det internationella resandet påverkades av pandemin, men även här såg vi ett stort intresse för Sverige så fort möjligheterna att resa hit infann sig, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Camping fortsätter att vara Sveriges största semesterboende. Under sommarperioden juni till augusti är 44 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Den ökade försäljningen av husvagnar och husbilar bidrar till ökad efterfrågan och branschens investeringar i produktutveckling och marknadsföring till att allt fler väljer campingboendet.

Gästnätterna i alla svenska län har återhämtat sig väl efter pandemin. Områden som drabbades extra hårt under pandemin kom tillbaka mycket starkt under 2021, inte minst Kronoberg/Småland där gästnätterna ökade med 81 procent jämfört med 2020. De tre största campingregionerna är Västra Götaland, Kalmar/Öland och Halland.

-Vi ser att intresset för camping och svensk turism fortsätter att öka. Branschen är motorn för turismen på väldigt många svenska destinationer under sommarmånaderna och för många gäster är campingplatsen i sig den enskilt viktigaste reseanledningen. Inför 2022 ser vi ett fortsatt stort intresse från alla marknader. Extra roligt är att vi ser att de norska gästerna nu kommit tillbaka för att planera och boka sin semester på Camping.se, säger Peter Jansson.

Den internationella turismen med Norge, Tyskland och Nederländerna kom delvis tillbaka 2021. Framför allt gällde det resor från Tyskland och Nederländerna mot slutet av sommaren. De internationella gästnätterna uppgick till 1,7 miljoner jämfört med 580 000 under 2020. Potentialen framöver är dock mycket stor och det finns fortfarande stora volymer att återhämta. SCR har under 2022 förstärkt sin marknadsföring i Tyskland och genomför flera digitala marknadsföringsaktiviteter tillsammans med motor- och turistorganisationen ADAC för att få fler tyska turister till Sverige.

Snabba fakta

  • Totalt antal gästnätter: 15,5 miljoner, en ökning med 21 procent
  • Internationella gästnätter: 1,7 miljoner (580 000, 2020)
  • Marknadsandel juni-aug: 44 procent. Övriga boenden är hotell, stugor, vandrarhem och privatuthyrning
  • Boendefördelning: Husbil 13 procent, husvagn 68 procent, tält 5 procent, stuga 14 procent

Ladda ner

Här kan du ladda ner den sammanfattade branschrapporten samt gästnätter per län

Pressbilder

Ladda ner pressbilder i vår bildbank

SCR marknadsför Sverige för miljoner tyska turister

SCR Svensk Camping och ADAC Camping inleder ett samarbete för att få fler tyska turister till Sverige. Samarbetet innebär att de båda organisationerna tillsammans kommer att marknadsföra Sverige som resmål samt en integration av bokningssystemen på respektive parts marknadsplats.

För mer information kontakta

Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping, peter.jansson@scr.se, 0703 - 47 32 46
Martin Juhos, marknadschef SCR Svensk Camping, martin.juhos@scr.se, 0703 - 98 64 48

Om SCR Svensk Camping

SCR Svensk Camping är en bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretag. Vi marknadsför våra medlemsföretag och deras destinationer i Sverige och Europa samt tillhandahåller råd och stöd för framgångsrikt och hållbart företagande. Vår vision är att göra Sverige till Europas bästa campingdestination.

SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för bokning av campingboende och används av miljoner gäster varje år för inspiration, planering och bokning, samt Camping Key Europe som är ett digitalt förmåns- och incheckningskort som används av mer än 800 000 gäster i Europa.