Nya reseprogram ger inspiration till semestern
Svenska campingplatser har mer än 14 miljoner gästnätter per år och är Sveriges största semesterboende. Nu kommer den andra säsongen av reseprogrammet Gone Camping, laddat med inspiration inför sommar- och semestertider, på Camping.se och YouTube.com. Nytt för i år är att Gone Camping också kommer ut som ett resemagasin med en upplaga på 450 000 och en app för den som vill ta med sig programmet i fickan.
– Förra säsongen uppskattades av både svenska och internationella gäster. Det verkar som att många väntat på ett reseprogram som lyfter fram destinationer i Sverige, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef, SCR Svensk Camping, som står bakom produktionen.
Reseprogrammet Gone Camping görs i tio avsnitt. Programledare är Martin Örnroth, tidigare känd från bland annat När & Fjärran. I serien reser Martin med husvagn/husbil i Sverige och utomlands för att visa campingplatser och fordon. Han tipsar också om aktiviteter och upplevelser längs med sommarvägarna.
I årets säsong får tittarna bland annat följa med när Martin Örnroth snorklar i Bohuslän, testar cowboyridning i Piteå, provar champagne i Champagne och prövar fiskelyckan i Blekinge. Campingplatserna som besöks är allt från vildmarkscampingar till campingresorter med all tänkbar bekvämlighet.
Alla avsnitt textas på tyska och engelska för att också nå ut till en internationell marknad. Programmet visas på Camping.se som har mer än 1,8 miljoner besökare årligen samt på YouTube.com. Resemagasinet Gone Camping trycks i en upplaga på 450 000 och delas ut tillsammans med årets svenska campingkatalog. Magasinet bygger på samma material som programmet, utvecklat med ännu fler restips och reseinspiration. I slutet av mars släpps också en app för iPhone och Android.
– Vi hoppas att Gone Camping ska vara väcka reslust genom att bjuda på reseupplevelser som inspirerar till egna resor och äventyr i Sverige. Nu när vi vet att formatet fungerar känner vi att det är rätt tidpunkt att addera nya kanaler i form en app och ett magasin, säger Martin Juhos.
Gone Camping produceras av SCR Svensk Camping och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund. Programmen produceras av Silverbullet Film och vann 2013 priset TRIP Award för bästa marknadsföring och distribution.
Följande svenska campingplatser är med i Gone Camping säsongen 2014
Blekinge - Kolleviks Camping
Bohuslän - Daftö Camping Resort
Gotland - Kneippbyn Resort
Halland - Getteröns Camping
Lappland - Gällivare Camping och Karesuando Camping
Norrbotten - Pite Havsbad
Småland - Grännastrandens Camping
Västergötland - Kronocamping Lidköping
Västmanland - Mälarvikens camping
Östergötland - First Camp Kolmården
Dessutom besöks campingplatser i Norge och Frankrike.
Digitala pressbilder hittar du här.
Trailer och de senaste avsnitten finns på: www.camping.se/gonecamping
För mer information kontakta gärna
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR Svensk Camping, 031-355 60 00, 070 398 64 48
Martin Örnroth, programledare, 070 710 82 89
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25
Om SCR Svensk Camping
SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Eller rättare sagt, för de som uppfyller våra krav. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.
Kontaktpersoner
