Saltviks Camping satsar på längre säsong och nya målgrupper

Intill en vik från Skagerrak ligger en campingplats i den mest bohuslänska av miljöer. Saltviks Camping är inbäddad mitt i Tjurpannans storslagna naturreservat med soldränkta granitklippor så långt ögat kan nå. Här driver Joakim och Elin Ulvhammar en anläggning med nästan 400 tomter och ett drygt tjugotal stugor med utsikt över havet. Campingen har gått i arv inom familjen sedan de första tältplatserna anordnades på 40-talet, som en direkt följd av det världskrig som pågick runtom Sveriges gränser.

– Under kriget låg många soldater stationerade här för att öva och bevaka gränsen. Det var mina gammelmorbröder, Erik och Axel, som ägde marken och när kriget var slut märkte de att många av soldaterna kom tillbaka med sina familjer för att vandra och tälta. Då började de upprätta torrtoaletter och kallduschar, så det var så campingen grundades, berättar Joakim.

Sedan dess har campingplatsen drivits vidare inom familjen och under 2024 omsatte man 21 miljoner. En stor bit föll på plats häromåret, då den nya restaurangen stod färdig. Det var den första vinterbonade restaurangen man haft, vilket öppnade upp för både fler och större evenemang men också en längre säsong.

– Det är väl det som alla campingplatser kämpar med, att utöka säsongen från de klassiska semesterveckorna mitt i sommaren.

För närvarande kan besöksgrupperna kategoriseras enligt en ganska enkel modell: på sommaren kommer svenska och norska barnfamiljer, jämnt fördelade, och under vår och höst kommer många pensionärspar med husbil.

Men det finns en tredje, intressant målgrupp som trivs på sensommaren och hösten, och det är de lite yngre äventyrarna. De kommer från både Sverige och andra europeiska länder som har mindre regelbunden semester.

– Vi har börjat skapa upplevelsepaket för att nå kompisgäng och det här yngre klientelet. Det har gett en del men vi jobbar vidare med att nå ut ännu mer, särskilt i sociala medier.

Saltviks Camping är sprungen ur den fantastiska naturen och den är alltjämt ett starkt dragplåster. Medan många av de svenska gästerna, kanske på grund av en viss bortskämdhet med den inhemska naturen, iakttar ett mer stillsamt semestrande tycks intresset för den slående naturen allt större bland de tyska och holländska gästerna. Det är också ett lyckligt sammanträffande eftersom dessa besökare ofta anländer utanför sommarsäsongen, då det är svårare för campingen att upprätthålla personaltätheten och därmed också samma intensiva aktivitetsprogram och höga servicenivå.

– Det är väldigt positivt att de är mer självgående, de tillbringar ofta varje dag ute i naturreservatet med vandring och fiske, säger Joakim.

De senaste åren har det hänt mycket på Saltvik. Utöver restaurangen har Joakim och Elin lagt mycket krut på att förbättra detaljerna – allt från blomsterarrangemang till att hålla området snyggt och städat. Men även större projekt har både blivit av – och är i görningen.

Ett stort område intill havet har nyligen blivit helrenoverat. Nya gräsmattor lades in, el, vatten och avlopp drogs – allt för att skapa moderna och bekväma platser. Tomterna är till för rörlig camping och har blivit otroligt populära.

– Vi tror att satsningen kommer att bära frukt. För många som reser till västkusten är det viktigt att kunna se havet från sin plats, och de närmaste tomterna ligger bara cirka 20 meter från strandkanten.

Barnutbudet har också utökats ordentligt de senaste åren. Ett nytt utegym och ytterligare en lekplats har tillkommit.

– Naturen har vi alltid haft, men tidigare fanns det inte lika mycket för barnen att göra. Nu erbjuder vi bland annat trampbåtar, hoppkudde och organiserade aktiviteter.

Inom kort inleds bygget av ett tiotal moderna stugor på en liten höjd med utsikt över havet. Även det är en satsning för att utöka säsongen. Stugorna kommer att kunna bokas som en del av ett helhetspaket – med bastu, mat och upplevelser. De är också en del i att möta det förändrade behov som Joakim och Elin tycker sig se.

– Vi märker att många gäster har förändrat sitt semestrande. Tidigare var det mer spartanskt, med medhavda konserver och mat för hela semestern. Nu bokar fler de lite dyrare alternativen och handlar i vår butik. Svenskarna som brukade åka till Grekland har nu upptäckt att Sverige också bjuder på fantastiska upplevelser – och att man dessutom kan spara pengar och unna sig lite mer komfort på hemmaplan, säger Joakim.

– Vissa gäster säger uttryckligen att de "inte är några campingmänniskor egentligen", men ändå bokar de hos oss, ofta med höga krav på bekvämlighet. Vi siktar inte på att bli ett lyxresort, utan vill fortsätta vara naturnära och hållbara. Men vi ser ett värde i att erbjuda olika nivåer – från det enklare till det lite lyxigare.

För Joakim som själv växte upp på campingen blir varje sommar lite som att återuppleva sin barndom: alla sommarkompisar som återförenas, glädjen hos barnen och, förhoppningsvis, lugnet hos föräldrarna.

– Vi vet ju att de kommer hit under en eller ett par veckor, och då är det upp till oss att leverera så att de får de bästa möjligheterna till en fantastisk och minnesvärd sommar. Det är en otroligt fin känsla att få vara med och skapa det för andra människor.

Om Saltviks Camping

  • Antal tomter: 395
  • Antal stugor: 26
  • Service och aktiviteter: Butik, bistro, lekplatser, hoppkudde, utegym, trampbåtar, motorbåtar, fotbollsbiljard, teqball, minigolf, strandkiosk, barnklubb, trubadurer, bastu och bastutält
  • Stjärnor i klassificeringen: 3
  • Gästnätter camping 2024: 67 000
  • Gästerna kommer från: Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna i huvudsak
  • Anställda: 8 på helår - ca 50 på sommaren
  • Omsättning 2024: 21 000 000

Detta reportage är skrivet av Joel Linde. Fotograf är Johan Strindberg.