Framtidsspaning från Kairos Future

En längtan ut till naturen och krav på en enkel och bekväm semester är två starka trender som talar för camping. Det menar Erika Charbonnel, som forskar kring framtidens trender inom resor och turism på Kairos Future. – Camping täcker in allt från att ta tältet och ge sig ut i vildmarken till den paketerade ”all inclusive”- resan, säger Erika Charbonnel.

Utvecklingen inom campingbranschen har pekat spikrakt uppåt de senaste åren. Är det en tillfällig boom eller en stadig trend?
– Det finns olika indikatorer som pekar mot att camping har en stark potential i framtiden, säger Erika Charbonnel.
Hon ser två starka huvudtrender som finns bekräftade i otaliga undersökningar. Dels har vi urbaniseringen som gör att vi flyttar in i städerna och bor trängre, det skapar en längtan efter natur och att komma ut. Dels har vi digitaliseringen som gör att vi blir mer och mer bekväma, allt ska vara smidigt, snabbt och lättillgängligt, gärna paketerat för enklare val, för vi är trötta på att välja.
– Vi har blivit mer bekväma generellt och kraven på en bekväm upplevelse även under semestern har ökat. Här har campingbranschen mycket att erbjuda.

Bilen gynnas

En annan stark trend som påverkar framtidens turism är hållbarhetstrenden. I dag förstår människor att de kan påverka sitt klimatavtryck genom hur de lever. Det börjar bli mer status att resa närmare hemmet.
– Många pekar på tåget som ett alternativ, vilket det är men i våra undersökningar ser vi att bilen snarare än tåget gynnas som färdmedel. Vi vill resa närmare, vara borta kortare tid och vara mer spontana, genom att vi bokar våra resor närmare inpå avresan. Den flexibiliteten gynnar campingalternativet.
I en nyligen genomförd undersökning tillfrågades skandinaver om vad de gjort på semestern de senaste åren och vad de kommer att göra de närmaste åren. Hela 20 procent visade ett intresse för att hyra stuga, då fanns även valalternativet att låna stuga.
– Många har varit på stugsemester och gillat det och kan nu tänka sig att komma tillbaka. Och då ofta med familjen och vänner i centrum. Tillsammanstrenden ser vi har ökat i status och man vill resa och göra saker tillsammans över generationsgränserna.

Fokus på naturupplevelser

Aktiv semester är en trend som håller i sig. Här finns en rad olika målgrupper med olika intressen, men det gemensamma är att man vill vara aktiv på semestern, med allt från hälsa i fokus, cykling och träning till guidade turen, svampkurs eller fågelskådning.
– Här finns ett stort fokus på naturupplevelser, men ändå visar undersökningarna att naturresor som huvudsemester inte ökar.

Instagramvänlig

En het trend som fortsätter att öka är mysighetsfaktorn som ligger väldigt högt i status. Det handlar om att vara Instagramvänlig och att erbjuda bra möjligheter att ta bilder på platser, upplevelser och mat. Här har campingplatserna nya utmaningar, där gästerna ska kunna förmedla sina upplevelser via exempelvis sociala medier.
En ny uppstickare som identifierades i 2019 års mätningar är prismedvetenhet.
– Vi ser att prismedvetenhet ökar i status. Människor vill ha prisvärda alternativ där man får mer för pengarna. Det är en spännande sak att titta på.

7 starka framtidstrender som gynnar camping

  • Urbanisering

    Inflyttning till städerna skapar en längtan ut i naturen.
  • Digitalisering

    Enkla smarta lösningar i vardagen gör oss bekväma, även på semestern.
  • Hållbarhetstrenden

    Miljömedvetenheten ökar och styr allt fler val i våra liv.
  • Aktiv semester

    Folk vill göra saker på semestern, inte bara sitta i en solstol.
  • Tillsammanstrenden

    Vi gillar att göra saker med familj och vänner, gärna över generationsgränserna.
  • Mysighetsfaktorn

    Upplevelsen måste vara Instagramvänlig och gå att förmedla via sociala medier.
  • Prismedvetenhet

    Slut på onödig lyx, nu ökar prismedvetenheten, vi vill ha valuta för pengarna.

Detta är ett reportage från tidningen SVEA nr 1 2020.

Text: Håkan Linger