Publicerad 2022-03-25

Vinnarna av Svenska Campingpriset 2022

Under SCR Svensk Campings årskonferens delades det Svenska Campingpriset ut till framstående företagare. Kategorin Årets företagare vanns i år av Ola och Anna Ambuhm, ägare av Fritid Österlen Holding AB. Den nyinstiftade kategorin Årets hållbarhetsinsats vanns av Annika Johansson och Torbjörn Backlund, Ramsvik Stugby & Camping i Bohuslän. Priserna delades ut igår kväll på SCR Svensk Campings årskonferens i Kolmården, Norrköping.

-De senaste åren har varit unika på många sätt. Camping, utomhusupplevelser och svenska resmål har hamnat i fokus för allt fler turister och många av SCR:s medlemsföretag har utvecklats i ett högt tempo. Med Svenska Campingpriset vill vi uppmärksamma några av alla dessa entreprenörer lite extra säger, Peter Jansson, tf vd på SCR Svensk Camping.

2022-års mottagare av Svenska Campingpriset

Årets företagare är Ola och Anna Ambuhm, Fritid Österlen Holding AB, som under namnet Campinggruppen driver Tobisviks Camping, Falsterbo Resort, Barsebäck Strand och Trelleborg Strand i Skåne. Årets pristagare har fått familjeföretaget att växa på bara några år. Både genom fler campingplatser och genom att utveckla campingplatserna till resorts - med barnklubbar, träningskoncept och underhållning. Utvecklingen mot framtiden görs i form av digitalisering, satsning på den internationella marknaden och en hållbar utveckling genom arbetet för att bli Green Key-certifierade.

Årets hållbarhetsinsats vann Annika Johansson och Torbjörn Backlund, Ramsvik Stugby & Camping, Bohuslän. Vinnarna har förenat ekonomisk och social hållbarhet i sin affärsmodell, investerat i en solcellsanläggning som gör anläggningen självförsörjande på solenergi och en tydlig kommunikation av sitt hållbarhetsarbete.

Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson som är tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas.

Pressbilder på vinnarna finns tillgängliga på SCR.se
Fotograf Peter Holgersson.

Kontaktuppgifter till pristagarna