Alla nyheter
Publicerad 2021-05-20

Starkt positiv trend för Sveriges campingplatser efter ett blandat 2020

Sveriges campingplatser klarade 2020 bra jämfört med många andra inom svensk turism. Det visar årets statistik från SCB när branschorganisationen SCR Svensk Camping summerar 2020. Effekterna av corona-krisen har slagit olika hårt på olika destinationer, men överlag har krisen medfört ett ökat intresse för camping och utomhusupplevelser. Inför 2021 har trenden förstärkts ytterligare och bokningsläget är på många håll i landet mycket bra.

-Intresset för camping och utomhussemestern fortsätter att öka och vi har ett bokningsläge som på många håll är bättre än rekordåret 2019. Vi ser också att allt fler bokar tidigare och planerar för en semester i Sverige i år, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

När allt fler väljer att stanna i Sverige blir camping- och stugboende det första alternativet för många. Sveriges campingplatser erbjuder de bästa semesterlägena, närhet till upplevelser och ett utbud av anläggningar som omfattar allt från femstjärniga resortkoncept till genuina vildmarksupplevelser. Dessutom är det ett säkert sätt att resa där gästen har god kontroll över det egna boendet och en stor del av vistelsen sker i utomhusmiljö.

Året har börjat bra på många håll och branschen har en stark inhemsk efterfrågan. SCR Svensk Camping genomför nu förberedande marknadsaktiviteter i Tyskland, Nederländerna och Norge så att Sverige finns med när Europa planerar semestern 2021.

-Nu ser vi fram emot att vaccineringsarbetet resulterar i att Europa kan börja öppna upp igen och att en del av de internationella gästerna hitta tillbaka redan i år. Vi vet att intresset finns där, säger Peter Jansson.

Årsrapport 2020

2020 blev som väntat ett utmanande år för Sveriges campingplatser, som dock klarade sig bättre än många andra turistbranscher. Campingplatsens läge har haft stor effekt på utfallet och med mer eller mindre stängda gränser uteblev majoriteten av de internationella turisterna som normalt står för 25 procent av gästnätterna. Totalt minskade antalet gästnätter med 24 procent jämfört med 2019. Det kan jämföras med det totala antalet gästnätter inom svensk turism, som minskade med 36 procent.

-Under juni-augusti 2020 var camping återigen Sveriges största semesterboende. 48 procent (42 procent 2019) av alla turistövernattningar var på en campingplats.

-Husbilsövernattningarna bland de svenska gästerna ökade med 16 procent under 2020.

Hela årsrapporten för 2020 kan laddas ner här

För mer information kontakta gärna

Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping, 070-347 32 46
Martin Juhos, marknadschef, 0703-98 64 48

Om SCR Svensk Camping

SCR Svensk Camping är en bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretag. Vi marknadsför våra medlemsföretag och deras destinationer i Sverige och Europa samt tillhandahåller råd och stöd för framgångsrikt och hållbart företagande. Med ny teknik vill vi göra det enklare att upptäcka Sverige. Vår vision är att göra Sverige till Europas bästa campingdestination.

SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för bokning av campingboende, samt Camping Key Europe, ett digitalt förmåns- och incheckningskort som användes av 75 000 gäster i Sverige under 2020.