Publicerad 2014-05-05

Fler gästnätter och allt fler i husbil: Nya rekordsiffror för svenska campingplatser

År 2013 var en rekordsommar för svensk camping på mer än ett sätt. Antalet gästnätter ökade med 3,3 procent till 14,5 miljoner och det är fler än någonsin tidigare. Siffrorna visar också att campingplatserna stod för mer än hälften av gästnätterna under juli och att antalet husbilsnätter har ökat med 42 procent de senaste fyra åren.

Semestertiderna närmar sig och just nu är det många som planerar för sin kommande campingsommar. Campingplatserna är det största kommersiella boendet under sommaren. Under juli ökade andelen gästnätter på campingplatserna från 47 procent år 2012 till rekordhöga 52 procent år 2013. Campingplatser är alltså det i särklass största semesterboendet och mer populärt än hotell, vandrarhem och stugbyar. Den starka utvecklingen det senaste året gör att campingplatserna för 85 procent av ökningen av gästnätter under juli.

– Framgången beror på att campingplatserna har satsat på att erbjuda många olika typer av upplevelser. Här finns allt från vildmarksdestinationer till bekväma resorter med all tänkbar service. Självklart hade vi också draghjälp av det var fint sommarväder förra året, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Vill nå nya europeiska besökare

Sverige är Europas sjunde största campingdestination och många turister väljer campingboende på sin resa till Sverige. Hela 67 procent av de norska gäster som kommer till Sverige under juni- augusti väljer att bo på en campingplats. De följs av nederländska besökare med 57 procent andel campingboende och tyska med 39 procent. Nu satsar SCR Svensk Camping på att nå ytterligare gäster från Europa genom en kampanj i samarbete med Visit Sweden.

– Sverige har så mycket att erbjuda som inte finns någon annanstans. Här finns stora naturupplevelser, bra service och mängder av olika aktiviteter. Jag är övertygad om att allt fler kommer att hitta hit i framtiden, säger Lars Isacson.

Västra Götaland största campinglänet

Det län som hade flest gästnätter på campingplats år 2013 var Västra Götaland, följt av Halland och Kalmar. Länen har gott om campingplatser vid populära sommardestinationer som drar mycket gäster.

Statistik från svenska campingplatser (från SCB/Tillväxtverket/SCR) år 2013

Antal gästnätter på svenska campingplatser de senaste fyra åren

2013 14 497 000
2012 14 035 208
2011 14 448 640
2010 14 324 646

Gästnätter i juli 2013 i olika boendeformer

Campingplats 5 923 652
Hotell 3 849 149
Privat 555 672
Vandrarhem 582 493
Stugbyar 467 814

Andel internationella gäster som väljer campingboendet jämfört med hotell, vandrarhem, stugbyar och privatuthyrt under juni-aug 2013

Norska gäster 67%
Nederländska gäster 57%
Svenska gäster 47%
Tyska gäster 39%
Danska gäster 36%

Antal husbilsnätter per år på Svenska campingplatser

2013 1 248 138
2012 1 043 537
2011 1 000 628
2010 926 975
2009 877 658

Fördelning per boendeform

År Husvagn Husbil Tält Stuga
2013 71,2 % 8,6 % 5,6 % 14,6 %
2012 71,6 % 7,4 %  5,4% 15,6 %
2011 72,4 % 6,9 % 6,2 %  14,5 %
2010 74,1 %  6,3 %  6,5 %  13,1 %

Topplistan - länen med flest gästnätter på campingplats

1.Västra Götaland  2 753 471
2. Halland 1 534 056
3. Kalmar 1 495 011
4. Skåne 1 188 709
5. Dalarna 993 118
6. Värmland 768 865
7. Norrbotten 704 531
8. Västerbotten 622 815
9. Stockholm 586 846
10. Örebro 466 157

Kontakta oss gärna

Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping, 031 355 60 00, 070 282 32 98
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR Svensk Camping, 031 355 60 00, 070 398 64 48
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter den på www.camping.se

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Eller rättare sagt, för de som uppfyller våra krav. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.

Martin Juhos

Vd