Publicerad 2014-04-03

Campingföretagare i hela landet prisas

I går kväll delade SCR Svensk Camping ut priser till de främsta inom campingbranschen. Den prestigefulla utmärkelsen Årets campingföretagare gick till Åsa Nilsson från Sikfors Konferens och Fritidsby utanför Piteå. Priser delades också ut till campingföretagare på Öland, i Västerbotten, Nynäshamn och Halland.

– Camping är Sveriges största semesterform med över 14 miljoner gästnätter per år. De företagare vi prisar utmärker sig i sitt ständiga arbete att förnya och utveckla den här framtidsbranschen, säger Eva Werkelin, ordförande SCR Svensk Camping.

Svensk camping är en motor i Turistsverige och under sommarmånaderna tillbringas 46 procent av alla gästnätter i Sverige på en campingplats. Under årsstämman i Borgholm har campingbranschen samlats för att diskutera framtidsfrågor och hur den på ett ännu bättre sätt ska kunna möta gästerna med upplevelser, paketlösningar, service och nya boendeformer. Under galamiddagen i går kväll prisades personer och företag som bidragit extra mycket till campingbranschens utveckling.

Prisutdelningen skedde på en galamiddag efter årsstämman i Borgholm i går kväll

Årets campingföretagare är Åsa Nilsson, verksamhetschef på Sikfors Konferens och Fritidsby i Piteå. Hon får priset för ett enastående engagemang för hela campingbranschen och för den region där hon är verksam.

Årets innovatör är Granö Becksin Lodge i Västerbotten. Priset får anläggningen för att ha skapat en unik destination med unika boenden och aktiviteter som lockar internationella besökare.

Årets branschförflyttare är Dennis Bederoff på Tillväxtverket. Han prisas för att under många år systematiskt ha arbetat med att utveckla och förflytta campingbranschens positioner på flera områden.

Årets marknadsförare är Anna Barkevall, vd på Böda Sand på Öland. Hon får priset för att ha vågat möta nya målgrupper genom tv-serien Böda Sand som lockat till sig många nya besökare.

Årets ledare är Magnus Ahlback, vd på Nickstabadets Camping i Nynäshamn. Han prisas för att få personalen att känna sig delaktiga, engagerade och ansvarstagande och för att på det sättet ta tillvara på personalens potential.

Årets unga företagare, stipendiet ”Tummen upp”, gick till Rebecca Nilsson på Haverdals camping i Halland.

Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson och tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas.

Juryn - för priserna Årets campingföretagare och Årets unga företagare består juryn av Eva Werkelin Ordförande SCR Svensk Camping, Peter Angergård vice ordförande SCR Svensk Camping, Eva Östling VD Visita. För övriga priser består juryn av Peter Angergård, Åsa Nilsson, Ulf Nordentjell, Catrine Sörenson och Karin Högman. Juryns motiveringar finns längst ner i pressmeddelandet.

Pressbilder, klicka här.

Kontakta gärna

Eva Werkelin, styrelseordförande SCR Svensk Camping, 070 766 64 61
Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping, 0702 82 32 98

Juryns motiveringar och kontaktuppgifter till pristagare

Årets campingföretagare

Åsa Nilsson, verksamhetschef Sikfors Konferens och Fritidsby
0731 840043, sikfors@gmail.com
”Årets pristagare är en riktig entusiast. Med ett glatt humör, en positiv inställning och ständigt flöde av goda råd har hon under många år varit en stöttepelare både för SCR Svensk Camping som organisation, men framför allt för våra medlemmar. Pristagaren är en person som verkligen kan camping från grunden och hon tvekar aldrig att använda denna kunskap i sitt arbete. Hon är åter tillbaka som verksam inom campingindustrin på sin hemort där hon satt högsta fart med att förändra, utveckla och utbilda. Hon utstrålar ett enastående engagemang för hela vår bransch och för den region där hon är verksam.”

Årets branschförflyttare

Dennis Bederoff, projektledare Tillväxtverket
08 681 96 10, dennis.bederoff@tillvaxtverket.se
”Årets Branschförflyttare har under många år gediget och systematiskt arbetat med att utveckla och förflytta campingbranschens positioner på flera områden. Genom ett aktivt arbete som ordförande i klassificeringskommittén, som inspiratör och finansiär av husbilsturismens utveckling samt camping- och liftanläggningarnas studie Framtidens Utomhusupplevelser. Pristagaren har alltid funnits där för diskussioner och varit aktivt förklarande i samtal, när branschen har behövt samverkan med myndigheter och politiker.”

Årets marknadsförare

Anna Barkevall, vd Böda Sand
0706 004951, anna@bodasand.se
”Att möta nya målgrupper är inte alltid en enkel match. Ibland måste man ta till okonventionella metoder som väcker både känslor och uppmärksamhet. Detta har årets marknadsförare gjort. Ingen har varit oberörd, alla har en åsikt och publiciteten enorm. Många, många vill gästa årets marknadsförare för att testa. Många av dem är så kallade ”icke-campare” – en målgrupp som många inom branschen är riktigt sugna på att nå. Med ett bra, genomtänkt varumärkesbyggande har de lyckats utöver det vanliga.”

Årets ledare

Magnus Ahlback, vd Nickstabadets Camping
0707 505878, magnus.ahlback@tele2.se
”Det är ingen självklarhet att som ledare se och ta tillvara personalens potential och att personalen säger sig uppleva detta. Årets ledare är en mästare på att få andra att känna sig delaktiga, engagerade och ansvarstagande. Med en aldrig sinande källa till positivitet driver han frågor i branschen där de mindre anläggningarna också kommer i fokus. Det finns ett stort rättvisepatos i denne man och diplomati används flitigt för att nå gemensamma mål. Årets ledare är ett självklart val, både när man frågar hans personal och bland medlemmar i olika branschutskott han medverkat i. Han är dessutom en ”kunglig hovleverantör” i service!”

Årets innovatör

Granö Becksin Lodge, vd Angelica Johansson
070 371 14 25, angelica.johansson@granobeckasin.com
”Årets innovatör har genom en stark förankring i bygden och ett starkt engagemang i naturen skapat en destination så unik att man i dag lockar internationella besökare. Hos pristagaren finns också en önskan om att öppna gästens sinnen för nya upplevelser genom att erbjuda unika boenden och aktiviteter i samklang med bygdens natur och kultur. Årets innovatör är ett lysande exempel på hur man möter och väcker nya behov hos både nya och befintliga målgrupper. Helt i linje med framtidens utomhusupplevelser.”

Årets unga företagare – Tummen upp

Rebecca Nilsson, Haverdals Camping i Halland
0738 037931, rebecca_nilsson@hotmail.com
”Året pristagare är född in i campingbranschen. Hon har varit en viktig del i driften och utvecklingen av Haverdals Camping. Hon har genom stort engagemang och positiva energi varit en del i anläggningens utveckling. För att utveckla sig ännu mer har hon tillbringat flera vintrar inom Skistar med rekrytering och personalansvar för Skiduthyrningen på Högfjällshotellet. Hon tycker om att leda och utbilda, vilket SCR Svensk Camping och Camping Västkust haft stor nytta av de senaste åren och vi hoppas att hon kommer att arbeta länge inom vår bransch.”

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Eller rättare sagt, för de som uppfyller våra krav. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.

Marie Lindqvist Holmlund

Skellefteå Camping & Byske Havsbad