Publicerad 2018-03-08

Enklare att checka in på campingplatsen när Camping Key Europe flyttar in i mobilen

Nu blir det ännu smidigare att bo på campingplatser anslutna till SCR Svensk Camping. Från och med i år flyttar gästkortet Camping Key Europe in i mobilen. Den nya appen ersätter plastkortet och är också första steget mot nya Camping Key Europe.

Gästkortet har funnits i någon form sedan 1968 och har underlättat för generationer av campinggäster. I dag är kortet bland annat laddat med fina erbjudanden och rabatter samt ansvars- och olycksfallsförsäkring för hela familjen.

- När vi förvandlar det fysiska kortet till en app som laddas ner i mobilen, så är det ett sätt att underlätta för alla campinggäster. Nu riskerar du inte att tappa bort kortet utan det finns alltid med i telefonen. Dessutom kan gästen ha kortet i tre olika enheter som extra trygghet, säger Mattias Jighede, ansvarig Camping Key Europe Sverige.

Den kanske populäraste funktionen med Camping Key Europe är att det underlättar in- och utcheckningen. Och nu när kortet flyttat in i mobilen blir det ännu smidigare. Gästen visar bara upp sin mobiltelefon och receptionspersonalen skannar den QR-kod som finns i appen för att identifiera gästen – klart! Bara att fortsätta in på anläggningen och njuta av semestern.

- Andra fördelar är att kortet nu är giltigt 12 månader från inköpstillfället istället för ett kalenderår. Sedan ska man inte glömma att vi minskar vårt ekologiska fotavtryck väsentligt genom att inte tillverka flera hundratusentals plastkort, det känns mycket bra, fortsätter Mattias Jighede.

Och detta är bara början på utvecklingen av värdet för alla gäster som har Camping Key Europe. Nya tjänster och erbjudanden kommer att fyllas på efter hand.

Camping Key Europe är ett europeiskt samarbete som grundades av Camping Key Alliance bestående av organisationer i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Kortet kan användas på fler än 400 svenska och tusentals europeiska campingplatser. Det finns idag nästan 1 miljon kortinnehavare i Europa.

För mer information

Mattias Jighede, ansvarig Camping Key Europe Sverige, tel 031-355 60 06, mattias.jighede@scr.se

Pressbilder finns i vår bildbank
Mer information om Camping Key Europe på Camping.se

SCR Svensk Camping

Camping är Sveriges största semesterboende. Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats. Totalt hade branschen ca 15,5 miljoner gästnätter under 2017.
SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.