SCR Svensk Camping inleder samarbete med HDK
Identitet och marknad står i fokus när ett 20-tal stundenter på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg (HDK) tittar närmare på campingbranschen. Projektet är resultatet av ett nytt samarbete mellan SCR Svensk Camping och HDK.
– Vi vill titta på framtiden och hur vi kan nå fler människor med camping genom att använda design och gestaltning, säger Karl-Johan Ekeroth, adjunkt i design på HDK.
Under hösten genomför HDK en praktisk kurs för tredjeårsstudenter kring identitet och marknad. Tanken är samtidigt att studenterna ska fundera kring sin framtida yrkesroll och vad de kan tänka sig att arbeta med.
– Vi har tidigare arbetat med SCR Svensk Camping kring camping och haft väldigt intressanta samarbeten, därför tog vi kontakt med dem i år igen och tog fram ett projekt som är intressant för oss båda, säger Karl-Johan Ekeroth.
Under kursen som är på 15 poäng och sträcker sig över tio veckor, ska studenterna göra en marknadsundersökning, genomföra studiebesök och få praktisk erfarenhet av campingboende. Grunden är hållbarhet och hur man kan utvidga målgruppen för camping så den ska kunna uppleva avkoppling och semester närmare hemmet.
– Många har en relation till camping och kanske har campat med familjen eller bara sett det på håll.
– Nu ska vi titta på de som campar och vad det beror på att vissa absolut inte kan tänka sig att campa och vad som saknas för att de ska våga prova.
Första steget är att göra en research på marknaden, till exempel att undersöka de visuella uttryck som finns kopplade till camping eller hur de olika campingplatserna använder sin fysiska plats. I nästa fas ska studenterna besöka campinganläggningar för att skapa en gemensam bild av upplevelsen. Sedan ska studenterna under flera veckor jobba fram nya idéer kring camping och campande.
– Resultatet kan bli vad som helst, det är väldigt spännande.