Alla nyheter
Publicerad 2025-10-03

Svensk Camping på plats när Europas branschföreningar möttes i Köpenhamn

När Europas branschföreningar inom campingnäringen samlades i Köpenhamn förra veckan fanns Svensk Camping åter med vid bordet. Totalt deltog representanter från 17 länder i mötet som arrangerades av den europeiska paraplyorganisationen EFCO&HPA – ett forum för att driva gemensamma frågor på EU-nivå.

- Det är viktigt att vi sitter med där besluten tas, för att kunna påverka regler som berör våra medlemmar och se till att den svenska campingbranschen får en stark röst i Europa, säger Martin Juhos, vd för Svensk Camping.

På agendan stod bland annat marknadsläget i olika länder, förändringar i skattelagstiftning och aktuella lobbyfrågor. Deltagarna diskuterade också standardiseringsprojekt och den gemensamma satsningen på en europeisk uppförandekod för digitala omdömen – framtagen tillsammans med aktörer som TripAdvisor, AirBnB och Booking.com.

- Den europeiska campingorganisationen är ingen marknadsaktör, men genom samarbetet kan vi ändå stärka Sverige som campingdestination. Att dela erfarenheter och arbeta gemensamt med frågor som är viktiga för näringen gör oss bättre rustade för framtiden, säger Martin Juhos.

Ett konkret exempel på det europeiska samarbetet är när organisationen i höstas lyckades stoppa ett kinesiskt förslag om att standardisera campingplatser i Europa – ett initiativ som annars riskerat att få långtgående konsekvenser för hela branschen.