Leksand Resort navigerar mot sommaren

På sina tre ben står Leksand Resort stadigt, även om ett visst virus fått koncernen att svaja något. Men färske vd:n Rony Forsberg har stark framtidstro. Nu längtar han efter alla sommargäster, utsvultna på avkoppling och upplevelser.

Stugor och tomter på Leksand Strand ligger i solsluttningen ner mot Siljan. Läget är oslagbart för en campingplats, men inte unikt. Unikt är däremot läget för Leksand Sommarland alldeles bredvid. Att en stor vatten- och nöjespark ligger så naturskönt är ovanligt.

Den dag SVEA besöker Leksand Strand och Sommarland är det dock kyligt och ganska folktomt. Anläggningen är åretruntöppen, men Sommarland är som man hör på namnet, stängt på vårvintern. Poolerna är tömda, radiobilarna undanplockade och hoppkudden urblåst. Fast det krävs inte mycket fantasi för att förstå att här myllrar av barn och vuxna de varma månaderna – närmare bestämt 6 000 besökare på en dag.

Restriktioner påverkade

Men i somras var det nära att parken inte öppnade alls. Först två veckor efter ordinarie startdatum kunde grindarna slås upp, och då till en begränsad upplevelse. Fjolårets nysatsning Kättingflygaren, en slänggunga med Dalatema, var den enda motoriserade attraktionen som kunde vara i gång. Antalet besökare i parken var cirka 1 500 per dag, vilket ju är bättre än noll. I år är målet att öppna på midsommardagen som vanligt, men det återstår se på vilket sätt.

Digital gäst-app

Nytillträdde koncern-vd:n Rony Forsberg suckar och säger att det inte precis blev något kanonresultat för Leksand Resort 2020. Och inför den här sommaren vet han inte vad han ska tro.
– Just nu är det omöjligt att planera: Hur mycket får vi ha öppet, hur glest måste det vara mellan ekipagen, hur många ska vi rekrytera till personalen? Vi jobbar utifrån olika scenarion, men det svåra är den totala ovissheten kring vilka riktlinjer och restriktioner vi måste hålla oss till när det väl gäller, säger han.
Leksand Strand fick liksom alla campingföretag under 2020 lära sig att minska köer och sprida gästerna över anläggningen. Företaget har jobbat strukturerat med detta, och har även utvecklat sin digitala gäst-app så att den visar köer och gör det smidigt att boka bord i restaurangen. Rony Forsberg

tror att det är en framgångsfaktor inför årets högsäsong att berätta det: Att gästerna kan känna sig helt trygga på Leksand Strand. Och rent resultatmässigt hoppas han på ännu starkare Svemester-vindar.
– Jag tror ändå att folk är socialt utsvultna och vill ut och resa. Hur många svenskar kommer att åka på charter i sommar? Ingen! Och inom Sverige är Dalarna ett väldigt starkt besökslän.

Höga förväntningar

Rony Forsberg ser indikationerna redan nu i början av mars. Leksand Strand har just börjat köra sin kampanj om att anläggningen uppnått fem stjärnor i klassificeringen. Företaget jobbar stenhårt i sociala medier för att berätta om nyheten.
– Vi har direkt sett en trafikökning till vår webbsida, och vi känner oss trygga med att ökad uppmärksamhet är ett första steg mot fler konkreta bokningar.
Den nytillträdde vd:n är glad och stolt över att kunna leda en femstjärnig anläggning, men påpekar att det också innebär högre förväntningar från gästerna.
– Det är extremt viktigt att vi kan leva upp till dem! Och besökarnas krav handlar inte bara om campingen. Sommarland måste också hålla femstjärnig klass, säger han utan att se alltför orolig ut.

För Rony Forsberg innebär jobbet på Leksand Resort att han flyttar hem till Dalarna efter många år i Göteborgstrakten. Senast var han vd för Jönköpings flygplats, och innan dess i olika roller på bland annat Svenska Mässan, i utbildningsföretag, på Stena Line och Sälenfjällen. Besöksnäringen är hemma. Men det är första gången han driver ett sommarland. Rony Forsbergs uppdrag från ägarna är att öka intäkterna, och ett sätt är genom att skapa en ännu tydligare åretruntanläggning.
– Då skulle vi också kunna behålla mer personal hela året. Som det är nu anställer vi 250 säsongsarbetare. De ska in och lära sig allt, jobba i 8–10 veckor och sedan ut igen. Det känns inte smart.

En faktor som redan hjälper koncernen under vintern stavas Leksands IF. Hockey är jättestort i bygden, och enligt Rony Forsberg är Leksands IF förmodligen den klubb i Sverige som har flest utsocknes supportrar. När det är hemmamatch i Leksand är stugorna fulla. Ungdomar som går på hockeygymnasiet hyr stugor hela läsåret. Dessutom ordnar Leksands IF hockeyskolor för barn och unga under sommaren. Då bor familjerna på Leksand Strand med promenadavstånd till ishallen.

Ett annat sätt att öka intäkter är genom förvärv. Rony Forsberg säger att koncernens tre ben – bo, göra, äta – kommer att bestå, men att det i framtiden inte är omöjligt med fler företag inom dessa områden. En verklig nyckel till framgång är hur som helst paketering, att erbjuda lockande kombinationer av boende, mat och upplevelser, oavsett om det är hockeypaket eller midsommarlandspaket.

Drömmer om sommaren

Huvudmålgruppen kommer att fortsätta vara barnfamiljer. Det är svårt att komma ifrån det när campingplatsen ligger 100 meter från ett gigantiskt sommarland. Ett normalt år är cirka 15 procent av gästerna från utlandet, allra flest från Norge. Rony Forsberg räknar med att ingen av dem kommer i år. Men alla svenska barnfamiljer har ännu inte hittat till Leksand. Rony Forsberg sätter sig till rätta på kanten av en uttorkad vattenrutschbana och drömmer sig fram till sommar, sol och Svemester.
– Tänk att få säga till alla semestersugna familjer: Kom till oss! Vi har öppet!

Inredningen i de enklare camping­stugorna påminner om traditionell Dala-stil.

Glampingbyn invigdes i fjol och består av 16 tält med uteplatser precis ovan Siljans strandlinje.

Stugorna i Strandbyn ligger med vidsträckt utsikt över sjön.

På 20 meters höjd över vattenlandet kan besökarna glida fram längs 300 meter zipline.

Leksand Resort ska investera ytterligare 20 miljoner kronor i vattenlandet, men pandemin har puttat satsningen framåt i tiden.

Om Leksand Resort

Koncern med tre delar: Boendeanläggningen Leksand Strand, nöjes-, vatten- och aktivitetsparken Leksand Sommarland samt restaurang-, kafé- och cateringföretaget Mat vid Siljan.

  • Antal el-platser: 450
  • Antal stugor: 222
  • Antal glampingtält: 18
  • Service och aktiviteter på campingplatsen: Restaurang, gatukök, butik, kiosk, badplats med sandstrand, pool med vattenrutschbana, äventyrsgolf, lekplatser, bastu, utegym, motionsspår och gratis wifi.
  • Stjärnor i klassificeringen: 5.
  • Gästnätter: 135 000 gästnätter och 53 000 loginätter (2019), 88 000 gästnätter och 39 000 loginätter (2020)
  • Gästerna kommer ifrån: Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Danmark.
  • Antal attraktioner och aktiviteter på Leksand Sommarland: Drygt 50, bland dem tre pooler, tio vattenrutschbanor, karuseller, höghöjdsbana, klättervägg, zipline, wipeoutbana med mycket mera.
  • Anställda: 6 året runt + ca 40 säsongsanställda på Leksand Strand, totalt i koncernen är det 20 åretruntanställda och cirka 250 säsongsanställda.
  • Omsättning: 121,2 miljoner kronor 2019 (varav Leksand Strand omsatte 38 MSEK 2019). Koncernomsättningen är inte klar för 2020 (Leksand Strand omsatte 27 MSEK 2020)

Detta platsreportage publicerades i tidningen SVEA 1 2021.

Text: Linda Swartz. Foto: Daniel Eriksson / Bildbyrån samt Leksand Strand och Sommarland.