Lockar gäster med humor & kärlek

Med personliga bilder av naturen runtomkring lockar ägarna till Ragnerudssjöns Camping och Stugby sina gäster. I hjärtat av Dalsland erbjuder de rogivande närhet till skog, sjö och berg. Gratis tillgångar som det går att slå mynt av.

Till Ragnerud, som anläggningen kallas, kan man ta sig via 1,5 mil smal slingrande grusväg genom skog och förbi sjöar. Men det går också bra att låta bli.
– Vissa gäster som kommer hit säger att det var en väldigt lång väg att åka. Men då har de råkat köra över fjället. Från väg 172 i Högsäter är det bara fyra kilometer hit, säger Linus Bergström.
Tillsammans med sin fästmö Marielle Örtengren äger och driver han Ragnerud. Det var Marielles föräldrar som startade anläggningen vid Ragnerudssjöns strand för 36 år sedan, och 2018 tog det unga paret över. Det föregicks inte av något tjat från föräldragenerationens sida.
– Nej, det var vi som övertalade dem. Vi kände att om vi skulle stadga oss här och bygga ett hem, ville vi själva driva anläggningen. Vi såg stor potential här och ville komma in med ny energi, säger Linus.
Det verkar ha gått vägen. Nu bor han och Marielle med sina två små barn i ett hus ungefär en kilometer från campingplatsen. Lagom nära för att kunna göra snabba utryckningar, men tillräckligt långt bort för att varken se eller höra gästerna. Marielle och Linus träffades som säsongsarbetare i Sälen. Hon är uppvuxen på gården i Ragnerud och han är från början stockholmare.
– Jag ville komma bort från staden, ut i naturen. Checka ut från bruset och vara mer närvarande i nuet. Så jag trivs verkligen här.

Sociala medier viktiga

Samma värden som fick Linus att flytta och Marielle att bo kvar används nu i utvecklingen och marknadsföringen av Ragnerud: Den omedelbara tillgången till vandringsleder, paddling, fiske, bär och svamp. Stillhet och aktivitet. På Instagram och Facebook lägger Linus upp bilder och filmer av Ragnerud året om. Enligt Linus är bilderna på sociala medier och företagets hemsida de främsta skälen till att gäster valt Ragnerud.
– Jag tar bilderna i min vardag, och tycker det är kul. Om jag är ute och vandrar har jag med mig de särskilda ögonen: finns det en Instagrambild här?

Flera av bilderna, filmerna eller bildtexterna är roande, skapade med glimten i ögat. Det finns en tanke bakom det.
– Om man vill beröra sägs det att man ska göra det med humor, ilska eller kärlek. Ilska är jag inte så sugen på, så vi jobbar med humor och kärlek.
Ragnerud lockar med vacker natur, men när gästerna väl är på plats spelar maten en viktig roll. Många campingföretagare väljer att lägga ut restaurangen på entreprenad, men det skulle aldrig hända på Ragnerud. Marielle är utbildad kock och sköter restaurangen sedan tolv år tillbaka.
– För mig är det viktigt vad man stoppar i sig. Därför vill jag använda mig av våra producenter som ligger nära och som tar väl hand om sina råvaror, säger Marielle.

Vill föränga säsongen

På våren och hösten har restaurangen öppet för bokningar. Det tycker Marielle är det roligaste, eftersom hon då kan vara lite extra kreativ och anpassa menyn efter säsong. På sommaren kör de sommarbistro och en fast meny.
– Helst gör jag fisk om jag själv får välja. Jag gillar det höga tempot i köket och utmaningen. Jag blir lite extra stolt då när jag lyckas.

Mätta och belåtna kan gästerna exempelvis vandra i naturreservatet eller paddla på sjön. Linus och Marielle har en dröm om att göra Ragnerud till en ”vandringshubb”. Redan nu hyr de ut vandringsutrustning: kängor, tält, ryggsäck, stormkök och så vidare. Det är till för dem som på plats upptäcker att de vill prova, för utländska gäster eller för stadsbor som gillar att vandra men inte har plats för utrustning hemma. Ragnerud har lanserat vandrings- och paddlingspaket samt träningshelg som ett sätt att uppnå nästa ekonomiska mål: fler gäster vår och höst.
– På sommaren är det redan fullbelagt, där vet vi att vi har en bra produkt. Den verkliga potentialen är att fylla platser och stugor på våren och hösten.

Standardhöjning

Sedan de övertog driften av Ragnerud har Marielle och Linus höjt standarden på stora delar av anläggningen. Servicehusen är upprustade, alla maskiner i restaurangköket är utbytta och ett minilivs har öppnats. Det senare bidrar tillsammans med restaurangen och fler uthyrningskanoter till merförsäljning. Alla investeringar är gjorda med företagets egna pengar.
– I år har vi börjat renovera stugorna, och vi tar så många som vi har råd med. I höst blir det några till. Jag tycker att det är trevligare att tänka ”investering” än ”kostnad”.
I takt med standardhöjningen har Ragnerud även höjt priserna, men Linus vill inte maxa dem i juli bara för att det vore möjligt. Han har en annan vision:
– Hellre än att ha dubbel omsättning i juli skulle det vara härligt att ha fullbelagt i maj.

Marielle och Linus i receptionen, redo för en tur ut på vandringslederna.

Campingplatsen ligger vid Ragnerudssjöns norra ände.

Likt nästan överallt på Ragnerud har man i bastun utsikt över sjön.

Detta är inte en modell av minigolfbanan, utan den äkta varan ifrån luften.

Om Ragnerudssjöns Camping och Stugby

Anläggningen är öppen april till oktober, och ligger i södra halvan av Dalsland intill Kroppefjälls naturreservat.

  • Antal tomter: 95 varav 35 säsong. Alla tomter har sjöutsikt.
  • Antal stugor: 13.
  • Service och aktiviteter: Restaurang i egen regi med fullständiga rättigheter, minilivs, kiosk, badplats, lekplats, skogsteater för barnen, bangolf, bastu, bouleplan, uthyrning av båtar, kanoter, kajaker och SUP, kajakkurser.
  • Stjärnor i klassificeringen: 4 Gästnätter år 2019: 18 000
  • Gästerna kommer ifrån: Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Norge (+16 nationer till).
  • Anställda: En helårsanställd, 20 personer under sommaren.
  • Omsättning: 3,9 miljoner kronor år 2019.

Detta platsreportage publicerades i tidningen SVEA 3 2020.

Text: Linda Swartz. Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån.