Vår bransch - Sveriges största semesterboende

Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats. Totalt hade branschen 15,6 gästnätter under 2016.

De senaste  åren har antalet gästnätter i branschen ökat med 1,5 miljon nätter. Och under juli 2016 nådde campingplatserna all time high under en månad med nära 6,3 miljoner gästnätter.

45 procent av alla kommersiella gästnätter under juni-augusti

Under sommarsäsongen juni–augusti är cirka 45 procent av alla kommersiella gästnätter i Sverige på en campingplats. Med 52 procent är andelen internationella gäster som väljer campingboendet också i topp. Den största utlandsmarknaden är Norge tätt följt av Tyskland och därefter Nederländerna och Danmark.

10 000 arbetstillfällen och 4 miljarder kr i omsättning

Branschen sysselsätter 10 000 personer varav nästan 80 procent är säsongsanställda. Våra medlemmar är viktiga arbetsgivare i glesbygd och erbjuder ofta unga deras första kontakt med arbetslivet. Totalt omsätter vår bransch ungefär 4 miljarder kr per år.

9 000 stugor, 75 000 campingtomter

Våra 450 medlemmar erbjuder ett stort utbud av boende över hela Sverige. Tillsammans finns 9 000 stugor och 75 000 campingtomter att välja mellan. Det finns nästan 100 pooler, 230 restauranger, 400 lekplatser, 350 wifi-anläggningar, 285 caféer, 100 hundduschar och mycket annat på de 450 fantastiska semesterlägen som våra medlemmar erbjuder.

Mer statistik

SCR Svensk Camping presenterar branschens statistik i april varje år. Vanligtvis vid en pressträff i Stockholm. Statistiska Centralbyrån (SCB) ansvarar för sammanställandet av gästnattsstatistiken för branschen.