Publicerad 2024-03-15

Företagare från Öland och Värmland fick Svenska Campingpriset 2024

Svenska Campingpriset delas årligen ut till branschens mest framstående företagare. 2024-års vinnare hittar du på Öland och i Värmland. Kategorin Årets företagare 2024 vanns av Catrin Fägersten Sörensson, Saxnäs Camping Öland, och Årets hållbarhetsinsats vanns av IngMarie och Anders Junler, Klarälvens Camping i Värmland. Priserna delades ut igår kväll på SCR Svensk Campings årskonferens på Liseberg Grand Curiosa Hotel i Göteborg.

- Årets mottagare av Svenska Campingpriset har under flera decennier varit drivkrafter i branschens utveckling. Genom sitt djupa engagemang och konsekventa arbete med att förnya och utveckla sina anläggningar, har de skapat upplevelser i världsklass. De är inte bara stora inspiratörer i vår bransch utan också för hela Turistsverige, säger Martin Juhos, vd på SCR Svensk Camping.

2024-års vinnare av Svenska Campingpriset

Årets företagare 2024 vanns av Catrin Fägersten Sörensson, Saxnäs Camping Öland

Juryns motivering lyder: Årets pristagare driver en stor och framgångsrik anläggning, med många olika aktiviteter och med ett mycket fint läge precis vid havet. Pristagaren är en person med ett starkt engagemang för både sin camping, sin region och sin bransch. Hon har ett stort hjärta och har under många år verkat för sin regions bästa genom sitt ordförandeskap i Camping Öland, dessutom har hon varit en engagerad ledamot i SCR:s styrelse. Årets pristagare är en uppskattad kollega i branschen som står upp för sina åsikter och gärna vill bidra till att föra branschens utveckling framåt. Hon har framgångsrikt drivit sitt företag under många år tillsammans med sin familj. Många är vi som under årens lopp, både sett upp till och i diskussioner fått goda råd av årets pristagare.

Årets hållbarhetsinsats 2024 vanns av IngMarie och Anders Junler, Klarälvens Camping i Värmland

Juryns motivering lyder: Hållbarhet är ett omfattande område som årets pristagare har tagit sig an med stort engagemang och nytänkande. De arbetar strategiskt med en miljöpolicy som syftar till att skapa en långsiktig och hållbar utveckling för verksamheten. Pristagarna arbetar med hållbar ekoturism och presenterar ett spännande utbud för sina gäster. Här kombineras lokal upplevelseturism med stort ansvar för natur, kultur och människor som skapar minnen för livet. Årets pristagare är sanna ambassadörer för sin destination. De har nått ut till svenska tv-soffor med en tv-serie som inte bara visar upp den vackra naturen som erbjuds på destinationen, utan också påminner tittarna om hur viktig naturen är för unika upplevelser i världsklass.

Priserna till vinnarna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson som är tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas.

Pressbilder på vinnarna finns i vår bildbank. Fotograf Niklas Maupoix.

Kontaktuppgifter till pristagarna

Årets företagare
Catrin Fägersten Sörensson, Saxnäs Camping Öland
+46(0)70-624 93 56, catrin@kcsaxnas.se

Årets hållbarhetsinsats
IngMarie Junler, Klarälvens Camping
+46(0)70-364 04 26, info@vildmark.se

SCR hjälper svenska och internationella turister att hitta och boka de bästa semesterupplevelserna på Sveriges campingplatser. Vi samlar mer än 300 campingplatser, deras ledare och medarbetare i en gemensam branschorganisation för att möjliggöra erfarenhetsutbyte, informera omvärlden och driva gemensam utveckling med målet att skapa Europas bästa destination för vår målgrupp. På uppdrag av våra medlemsföretag erbjuder vi vår bransch och deras destinationer tjänster inom marknadsföring, försäljning och branschutveckling.

SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för att hitta och boka boende på en campingplats, samt Camping Key Europe som är ett digitalt förmåns- och incheckningskort som används av mer än 200 000 gäster i Sverige.