Publicerad 2016-05-19

Kalmar/Öland ökade mest 2015 – Västra Götaland fortfarande störst

Allt fler turister väljer att övernatta på campingplats. Förra året stod andelen gästnätter på campingplats under juni-augusti för hela 43 procent av alla övernattningar på kommersiella boenden i Sverige. Västra Götaland är störst med drygt 3 miljoner övernattningar på campingplatser följt av Halland och Kalmar/Öland. Ökar mest gör Kalmar/Öland, som hade nära 100 000 fler övernattningar jämfört med 2014. Campingplatser är det största semesterboendet i flera regioner och står i många fall för mer än 50 procent av övernattningarna.

– Vi kan se en fantastisk ökning av boende hos våra medlemmar och vår bransch är en central del av svensk sommarturism, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Förra året blev ännu ett rekordår för svensk camping med en ökning med 3,4 procent gästnätter. Det innebär att Sveriges mest omfattande semesterboende nu har nått 15,5 miljoner gästnätter, vilket är nära hälften av allt kommersiellt boende under sommarmånaderna. Det visar färska siffror från SCB/Tillväxtverket. Det innebär att campingplatserna har nästan lika många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och SoL* tillsammans under juni-augusti.

– Det är hårt tryck på våra medlemmars anläggningar samtidigt som det byggs få nya. Det är dags för politikerna runt om i landet att börja se det värde som branschen tillför kommunerna, genom att underlätta utbyggnaden av befintliga anläggningar, förlänga arrendeavtal för att underlätta investeringar i branschen och på andra sätt möjliggöra en utökad kapacitet och fler campingplatser, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Några kortfakta om campingboendet i Sverige under 2015

• I snitt stannar campingturisten 2,6 nätter på campingplats
  • De 5 största gästnationaliteterna på svenska campingplatser är gäster från Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna och Danmark.
  • Campingplatser står för 43,3 procent av alla kommersiella boendeformer under juni-augusti
  • Av campinggästerna bor 72,1 procent i husvagn, 13,6 procent i stuga, 9,4 procent i husbil och 4,8 procent i tält.

Ladda ner filer

Filtyp Namn Förhandsvisa Ladda ner
pdf Campingplatsernas andel av gästnätterna i Sveriges län under jun-aug 2015 Visa 0,1 MB
xlsx Campingplatsernas andel av gästnätterna i Sveriges län under jun-aug 2015.xlsx Visa 0,1 MB
pdf Regional statistik gästnätter per län campingboende 2015 Visa 0,06 MB
xlsx Regional statistik gästnätter per län campingboende 2015.xlsx Visa 0,03 MB

Digitala pressbilder och grafik

Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping
031 355 60 00, 070 282 32 98, lars.isacson@scr.se

Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef, SCR Svensk Camping
031 355 60 00, 070 398 64 48, martin.juhos@scr.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå
0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

*SoL är privatuthyrda stugor och lägenheter.

SCR Svensk Camping grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR Svensk Camping ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR Svensk Camping har 450 medlemmar. Information om Sveriges campingplatser hittar du på Camping.se.