Publicerad 2024-04-18

Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser - ny statistik för 2023 med regionala siffror

Ny statistik från SCB / Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023, vilket är en minskning med 3,1 procent jämfört med året innan. 2023 blev därmed det tredje bästa året någonsin för en bransch som blir alltmer internationell.

2023 inleddes starkt, men präglades sedan av en vädersommar som grusade förhoppningarna om ett nytt rekordår. Trots det blev campingboendet Sveriges största turistboende i juli. Branschens logiintäkter uppgick till 2,7 miljarder SEK, en ökning med 3,8 procent.

-För de som gillar sol och värme blev juli och augusti en av de sämsta svenska somrarna på många år. Därför är det så klart en extra stor prestation att 2023 blir det tredje bästa året någonsin för branschen. Under juli var branschen också det populäraste semesterboendet i Sverige med 47 procent av alla turistövernattningar, säger Martin Juhos vd, SCR.

Camping är turismmotorn på flertalet svenska destinationer under sommarmånaderna juni till augusti. På allt fler destinationer är campingplatsen i sig också den främsta anledningen till besöket. Camping är också fortsatt förstahandsvalet för de flesta internationella turister som besöker Sverige under sommarmånaderna. 45 procent av de europeiska sommarturisterna bor på camping när de besöker Sverige. SCR har under de senaste åren förstärkt sin marknadsföring i Tyskland genom ett digitalt försäljningssamarbete med den tyska motor- och turistorganisationen ADAC. Samarbetet utökas under året till att även omfatta Nederländerna och Schweiz.

-Branschen blir allt mer internationell och vi ser en stor potential inte minst på den tyska marknaden där vi har ökat vår marknadsföring de senaste åren. Vi ser också ett ökat intresse från både Schweiz och Belgien, men nu gäller det också att få de norska gästerna att hitta tillbaka till Sverige efter ett 2023 som kom av sig lite grann, säger Martin Juhos.

Sammanfattning helår jämfört med 2022
-Totalt antal gästnätter uppgick till 16,6 miljoner, en minskning med 3,1 procent
-Logiintäkten uppgick till 2,7 miljarder SEK, en ökning med 3,8 procent
-Länet med flest gästnätter var Västra Götaland med 3,3 miljoner

Destinationerna med högst andel campingboende i juni till augusti 2023
-Kalmar län, 69 procent av alla gästnätter på en campingplats
-Halland, 66 procent av alla gästnätter på en campingplats
-Värmland, 58 procent av alla gästnätter på en campingplats

Branschens andel av Sveriges internationella gästnätter i juni till augusti 2023
-Andelen norska övernattningar som var på camping uppgick till 67 procent
-Andelen tyska övernattningar som var på camping uppgick till 48 procent
-Andelen nederländska övernattningar som var på camping uppgick till 54 procent

Martin Juhos, vd SCR, martin.juhos@scr.se, 0703-98 64 48
Peter Jansson, administrativ chef SCR, peter.jansson@scr.se, 070-347 32 46

Statistik för 2023 finns att ladda ner nedan och pressbilder finns i SCR:s bildbank.

SCR hjälper svenska och internationella turister att hitta och boka de bästa semesterupplevelserna på Sveriges campingplatser. Vi samlar mer än 300 campingplatser, deras ledare och medarbetare i en gemensam branschorganisation för att möjliggöra erfarenhetsutbyte, informera omvärlden och driva gemensam utveckling med målet att skapa Europas bästa destination för vår målgrupp. På uppdrag av våra medlemsföretag erbjuder vi vår bransch och deras destinationer tjänster inom marknadsföring, försäljning och branschutveckling.

SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för att hitta och boka boende på en campingplats, samt Camping Key Europe som är ett digitalt förmåns- och incheckningskort i appen Camping Key som används av mer än 200 000 gäster i Sverige.

Ladda ner filer

Filtyp Namn Förhandsvisa Ladda ner