Tysk kedja som står stadigt på skånsk mark

När tyska Regenbogen driver camping står kvaliteten i centrum. Målet är att hålla lika hög standard som på hotell, men till campingplatspris. – Vi vill vara bland de absolut bästa när det gäller service och kvalitet, säger Stefan Schmidt, platschef på Regenbogen Åhus.

Camping i Åhus är väldigt mycket en sommarsport. Varje år samlas folk från hela landet för en stor turnering i beachfotboll och tiotusentals strömmar till den skånska orten för att njuta av sol och bad. I januari däremot, är allting fortfarande öde och kallt. Tallskog och snö för tankarna till Norrlands inland snarare än en av Österlens finaste stränder. De få campingplatser som upptas av tappra vintergäster får om några månader sällskap av hundratals andra husvagnar.

– Vi har redan helt fullbokat i juli, men ändå har vi en hel del att göra med att ta emot bokningar. Vi har än så länge ingen online-bokning, eftersom det håller på att tas fram ett system för hela den tyska kedjan, berättar Stefan Schmidt.

Precis som Åhus-grannen Absolut Vodka har Åhus campingplats numera internationella ägare. Sedan 2005 är campingplatsen en del i tyska kedjan Regenbogen, som har tio campingplatser i Tyskland och två i Sverige: från Bad Liebenzell strax utanför Stuttgart till Oknö utanför Mönsterås. År 2010 investerade Regenbogen 25 miljoner kronor på anläggningen i Åhus, byggde ett spa-center, en restaurang och rustade upp hela anläggningen för att följa kedjans glamping-koncept. Stefan Schmidt har själv ett förflutet från hotellbranschen. Efter att ha arbetat många år utomlands på lyxhotell i Bangkok och Ryssland kom han i oktober 2012 till Regenbogen i Åhus.

– Precis som i en hotellkedja så finns det många regler att följa och alla stora beslut tas centralt. Men gemensamt är att vi har väldigt höga kvalitetsmål och att alla campingplatser har ett liknande koncept, säger han.

Den tyska närvaron på anläggningen i Åhus är väldigt tydlig. I butiken ryms allt från fotbollar och tröjor med Regenbogens logotyp till CD-skivor som ”Regenbogen Dans und tolle Kinder Hits”. Broschyrer i entrén talar om ”Vom Luxus des Nichtstuns”, lyxen av att göra ingenting, som är en av kedjans slogans. Med en av Tysklands största campingkedjor i ryggen har man också helt andra muskler än om man vore en ensam aktör.

– De tyska campingplatserna marknadsförs i Sverige och på samma sätt marknadsför vi de två svenska i Tyskland. Fast det är klart att det blir ett stort genomslag när vi skickar ut 400 000 broschyrer i Tyskland, förklarar Stefan Schmidt.

Spa-avdelningen på Regenbogen Åhus rymmer såväl finsk bastu som ångbastu och upplevelseduschar för maximal avslappning.

Närheten till havet är såklart en av de faktorer som lockar gäster till Åhus varje sommar och fyller campingplatsen till sista elplats.

Restaurangen Das Landhaus har 40 platser och importerar både vin och ölglas från Tyskland till såväl tyska som svenska gästers förtjusning.

De så kallade Tipistugorna planerar Regenbogen att sälja till privatpersoner, som sedan får nyttja dem några veckor varje år medan Regenbogen förvaltar dem resten av säsongen.

Bastubad för alla smaker

Alla skyltar på anläggningen finns på både svenska och tyska, och restaurangen som ligger i anslutning har fått namnet Das Landhaus, för att få gästerna att känna sig som hemma.

– Sverige är fortfarande exotiskt i Tyskland, och 30–35 procent av våra gäster är tyskar, berättar Stefan Schmidt. Han visar runt på campingplatsens 18 000 kvadratmeter stora tomt, där än så länge öde lokaler vittnar om såväl träningsmöjligheter som en veritabel bastubuffé. Förutom traditionell finsk bastu kan gästerna unna sig ångbastu, bio-bastu, jacuzzibad, kosmetikabehandlingar, massage eller solarium de dagar solen inte skiner över Österlen. I restaurangen med 40 platser bjuds man på medelhavsinspirerad mat.

– Konceptet är att även om man bor på en camping ska man kunna unna sig lite av den lyx som man kan få på ett hotell, som att äta god mat och njuta av ett gott vin, som vi själva importerar, berättar Stefan Schmidt.

Lyssnar på gästerna

Även om likheterna mellan gäster på en campingplats och ett hotell är många finns det ändå skillnader. När Stefan Schmidt får frågan tar han en rejäl funderare innan han svarar.

– Hotellgäster hör man sällan några synpunkter från. På ett femstjärnigt hotell där folk betalar flera hundra dollar per natt får man ingen respons från gästerna. På en campingplats får man hela tiden synpunkter från gästerna, oavsett vilket boende de väljer. Det är roligt att vara lyhörd för vad gästerna vill ha och ju fler synpunkter man får desto lättare är det att höja servicenivån.

Regenbogen Åhus

  • Antal tomter: 416
  • Antal stugor: 20 campingstugor och 15 tipistugor, totalt 140 bäddar
  • Anställda: 3 på vintern, men upp till 20 under högsäsong
  • Service: Restaurang, spa-avdelning med träningsmöjligheter, exclusive-platser för husvagnar med egen toalett, tre servicehus, butik
  • Ägare: Tyska firman Regenbogen
  • Övrigt: Regenbogen har valt att inte klassificeras efter SCR Svensk Campings stjärnsystem
  • Platschef: Stefan Schmidt

Hallå där...

… Marc Voßhall, vd för tyska Regenbogen, som äger och driver Regenbogen Åhus.

Vilka är Regenbogen?

 Vi är ett tyskt familjeföretag som driver camping på tolv olika destinationer i Tyskland och Sverige. Vi är branschledande i Tyskland, där vi har flest gästnätter per år. Vi erbjuder dock inte bara camping, utan ser vår produkt som ett helt avslappningskoncept.

 

Vad är er affärsidé?

– Vår strategi är att erbjuda individuell, exklusiv avslappning omgiven av underbar natur. Vi siktar på att ha det som passar våra gäster beroende på vad de är intresserade av. Om du till exempel gillar att surfa så är Regenbogen i Born en av Europas bästa platser för vindsurfing. Den som istället vill spela golf med sina vänner och låta sin fru njuta av härlig wellness kan bege sig till Åhus, där vi till och med erbjuder transport till golfbanan.

 

Hur startade ni i Sverige?

– Sverige är känt för att vara väldigt innovativt när det gäller att kombinera natur med en modern livsstil. Det passar perfekt för vårt varumärke och vår strategi, så det var inget svårt beslut att etablera oss i Sverige. Tittar man på våra två resorts i Sverige så erbjuder vi serviceorienterad semester i kombination med vacker natur.


Hur går det för era svenska anläggningar?

– De går bra båda två. I Åhus omsatte vi år 2012 12,4 miljoner kronor, och jag kan redan berätta att 2013 blev bättre. De kunde såklart gå ännu bättre, men fråga vem som helst som arbetar inom turism så kan de intyga att det är en tuff marknad.

 

Hur ser framtidsplanerna ut?

– Först ska vi få upp våra campingplatser i Åhus och Oknö, som idag har fem solar i vårt eget klassificeringssystem, till den högsta nivån, som är sex solar. Det innebär investeringar i fler program och mer boendealternativ. Sedan är nästa steg att expandera. Vi har planer på fler anläggningar, men det finns ingen konkret destination som jag kan berätta om än. Sverige är ett väldigt bra land att erbjuda semester som en produkt i. Jag har älskat Sverige ända sedan barndomen och jag seglar tillsammans med mina föräldrar i den svenska skärgården varje år. Då håller jag alltid ögonen öppna efter potentiella platser.