Här handlar allt om att handla

Man kan besöka en campingplats av flera skäl. Men för gästerna hos Gekåsbyn i Ullared finns bara ett. – Alla är här för att shoppa, säger Sara Ståhle, vd för Gekåsbyn som vuxit konstant i 14 år.

– En gång kom det hit några ungdomar som hittat campingplatsen av en slump. De frågade vad som fanns i det stora gula huset. De är nog de enda någonsin som inte kommit hit för att shoppa, säger vd:n Sara Ståhle.

Gekåsbyn är systerbolag till ”det stora gula huset” – Gekåsvaruhuset, Skandinaviens största, som säljer varor för fem miljarder kronor om året och för evigt har placerat halländska Ullared på kartan.

Ovanlig campingplats

– Vi skiljer oss markant från de flesta andra campingplatser, där man kanske bor i flera veckor för att koppla av. Våra gäster stannar i snitt 1,7 nätter och målet med resan är varuhuset, säger Sara Ståhle, och berättar att den typiska gästen är en kvinna (80 procent av besökarna) som färdats i snitt 34 mil och ingår i ett sällskap på tre–fyra personer.

– Många gäster har rest långt – men inte alla. Vi har en hel del tjejgäng som gör besöket som en upplevelseutflykt. Våra större stugor, med sällskapsrum och två badrum, går under smeknamnet ”tjejstugorna”.

Shopping, shopping, shopping

Dalslandstrion Lotta Hedlund, Marita Jansson och Ulrika Henriksson bor i en mindre stuga, men är i övrigt en perfekt illustration till statistiken. De har rest drygt 20 mil, stannar en natt och ska shoppa, umgås och shoppa lite till.

– Vi är ett större gäng som kommer hit några gånger om året. När vi övernattar är det alltid i samma stugor, säger Lotta Hedlund.

Att de, som Ulrika Henriksson säger, mest ”hänger i stugan” när de inte shoppar är också representativt. Gekåsbyn har inget omfattande aktivitetsutbud – eftersom det inte finns någon efterfrågan.

– Våra gäster har varken tid eller lust med vildmarksvandringar. Men badtunnor, bastu, äventyrsgolf och quizkvällar funkar eftersom det tar lagom lång tid. Och de nya aktivitetsidéer vi har är kopplade till shoppingen, till exempel kundkvällar med stylingtips, säger Sara Ståhle.

I Gekåsbyns verksamhet ingår även ett hotell, och Sara Ståhle betonar vikten av boendealternativ med olika standard och pris.

– När koncernen Gekås AB köpte campingplatsen 2001 fanns 15 stugor och omsättningen var två miljoner. Nu har vi 200 stugor och 550 campingplatser och omsätter 78 miljoner. Under våren byggs 48 nya stugor och en gemensamhetslokal.

Byggexpansionen och datoriseringen av bokningen är viktiga utvecklingsfaktorer. Liksom det som hände 2009 – då började Kanal 5 sända realityserien Ullared.

– När en ny säsong av tv-serien startar ökar bokningarna – redan under första reklampausen! Och det är allt fler långväga gäster, säger Johanna Olesen, bokningschef på Gekåsbyn.

Många återvändare

– När serien kom flög alla siffror upp. Innan var kännedomen om Gekås stor – nu är den närmast total. Inte bara i hela Sverige utan även i Norge, där serien också sänds, säger Sara Ståhle, som berättar att norrmännen är en ny målgrupp.

– Nu känner de till oss, men många har inte varit här ännu. Och vi vet att de som besöker oss kommer tillbaka.

Ett levande exempel är Magne Hovet från Risör i södra Norge, som bor i en av de mindre stugorna. En tradition som han och frun Anne Grethe hållit liv i sedan – 1978.

– Vi är här flera gånger per år. Vi har fyra barn och nu även barnbarn, som vi köpt mycket till under åren. Nu har jag handlat klart för dagen, men frun är kvar i varuhuset, säger Magne Hovet.

Ny medlem

Gekåsbyn har öppet året runt. Högsäsongen är lång: Från juni till november. Vintern är enda verkliga lågsäsongen.

– Däremellan har vi fullbokade helger med lugnare veckor, säger Sara Ståhle, som varit vd sedan 2012. Gekåsbyn är nya medlemmar i SCR Svensk Camping, och hon ser fram emot nätverkande och erfarenhetsutbyte.

– Men även hjälp med marknadsföring utomlands och olika typer av kvalitetssäkring.

Lunch för Gekåsbyns personal. Antalet anställda är under högsäsong som mest 108 personer på hela anläggningen, inklusive hotellet. Men även under lågsäsong består personalen av ett 40-tal anställda.

Gekåsbyn i Ullared ligger vackert mot en fond av majestätisk granskog och med Hjärtaredsån rinnande genom campingplatsen. De blå stugorna är campingens minsta och kallas ”Ullaredsstugor”. Givetvis finns parkering för kundvagnar.

Gekåsbyn är populär hos tjejgäng som gör besöket som en upplevelseutflykt. Många bor i de större stugorna, som därför internt kallas ”tjejstugorna”. De har fyra sovrum med två bäddar i varje och två stora badrum, båda helkaklade.

I Gekåsbyn finns cirka 200 stugor, och under våren byggs ytterligare 48. Ett 40-tal av de befintliga stugorna är så kallade ”Ullaredsstugor”, små standardstugor på omkring 20 kvadratmeter. De har fyra bäddar, kök, tv och badrum med dusch.

Gekåsbyns vd Sara Ståhle i en av campingens tolv ”tjejstugor”, eller ”shoppingstugor” som de också kallas. Stugorna har stora sällskapsrum med soffa och tv och kök med diskmaskin, ugn, mikrovågsugn och kaffebryggare.

Magne Hovet från Risör i södra Norge bor i Gekåsbyn flera gånger om året.

Om Sara Ståhle

  • 38 år, vd sedan 2012. Har tidigare bland annat arbetat med destinationsutveckling i Varberg.
  • Roligast med jobbet: ”Att det är full fart hela tiden!”

Om Gekåsbyn

  • Boende: 200 stugor, större och mindre. Cirka 550 campingplatser, varav 350 med el. Dessutom ett hotell med 115 rum. Sammanlagt 1430 bäddar. Under våren byggs 48 nya stugor och en gemensamhetslokal med plats för över 100 personer.
  • Service: 40 toaletter, 36 duschar, fyra servicehus.
  • Antal gästnätter: 350 000.
  • Öppet: Året runt.
  • Tillgänglighet: Tillgänglighetsanpassade platser och stugor samt en tillgänglighetsguide.
  • Övrigt: Badtunnor, grillstuga, bastu, äventyrsgolf och skidbacke.
  • Antal stjärnor: Klassificering ej klar.