10-03-22
Camping vinnare inom svensk turism
Campingbranschen är den del av svensk turism som ökade mest förra året, visar färsk statistik från Tillväxtverket. Förra året ökade beläggningen på svenska campingplatser med 6,1 procent till 15,2 miljoner gästnätter. Detta kan jämföras med att svenska boendeanläggningar totalt ökade med 2,1 procent. Nu laddar svensk camping för ännu en strålande sommar.

– Vi stod för 80 procent av ökningen inom svensk turism förra året, sett till antalet gästnätter. Det är otroligt roligt med den positiva trenden och allt pekar på en stark tillväxt också det här året, säger Lars Isacson, vd SCR.

Den färska statistiken från förra årets turistsommar visar att svenska campingplatser är riktiga vinnare i slaget om besökarna. Campingplatserna stod förra året för hela 30 procent av alla gästnätter i Sverige. Turister från de nordiska länderna är extra förtjusta i svenska campingplatser, och nästan hälften av de nordiska besökarna valde att övernatta på campingplats förra året.

– En del av förklaringen till den starka tillväxten i vår bransch är att campingföretagarna har en hög investeringstakt, vilket förstås bidrar till att vi får attraktiva produkter som gästerna uppskattar, säger Lars Isacson.

Många vill boka via nätet
Samtidigt som statistiken för förra året släpps har SCR, branschorganisationen för svensk camping, avslutat sin årsstämma i Leksand. Där samlades många av de 500 anslutna medlemmarna för att ladda upp inför kommande sommarsäsong. En trend som många av campingföretagarna ser är att allt fler bokar sin campingsemester via nätet. Förra året ökade on-lineförsäljningen på www.camping.se med hela 84 procent. SCR har också lanserat en ny community på nätet, där gästerna kan utbyta erfarenheter och restips. Den finns på www.camping.se/plus.

– Dagens resenärer söker alltmer information via nätet, och därför är det roligt att vi kan bidra både med en bra bokningsfunktion och en inspirerande mötesplats för tips och inspiration, säger Lars Isacson på SCR.

SCR på Tur-mässan
Den 25-28 mars samlas turistbranschen för den årliga TUR-mässan i Göteborg. SCR finns på plats i monter F01:92 för den som vill veta mer om campingnäringen.

Den kompletta statistiken för turiståret 2009 finns att hämta på www.tillvaxtverket.se

Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder

För mer information kontakta gärna:
Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98
E-post
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR, 031-355 60 00, 070-398 64 48
Elin Undén West, Vår pr-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25,